Problemstilling
1) Korleis blir det faglege skjønnet utøvd i diskusjon om omsorgsplassering og samvær i ei kompleks barnevernssak – formulert som eit konstruert kasus?
2) Korleis blir det faglege skjønnet utøvd i diskusjon om samværsordning i ein seinare fase (2 år etter) i same barnevernssak?
Forskingsspørsmål:
- Korleis blir etablert vitskapleg kunnskap utnytta i det faglege skjønnet?
- I kva grad og kva slags moralske vurderingar blir lagt til grunn?
- I kva grad er skjønnet i kommunale barnevernsteam prega av homogene eller heterogene vurderingar?
- I kva grad spelar faglege ekspertstemmer «utanfrå» inn på beslutningane?
- Kva vekt har barnets og pårørande sine stemmer i beslutningane?
- Korleis kan organiseringa av barnevernsteamet styrke det faglege skjønnet?
Grunngjevinga for desse forskingsspørsmåla er at det til vanleg vil ligge både kunnskapsmessige, juridiske og moralske vurderingar til grunn for utøvinga av fagleg skjønn, meir eller mindre eksplisitt uttrykt i arbeidet med sakene. Homogene eller heterogene vurderingar siktar til kor viktig det er at diskusjonen om handteringa av ei barnevernssak kan inkludere ulike «stemmer» og kunnskaps- og verdibaserte argument, for å kome fram til «barnets beste» i slike beslutningar (Molander 2016, Zacka 2017).
Toulmin (1958) sin modell for praktisk resonnering i analysar av barnevernets utøving av skjønn i barnevernssaker er lagt til grunn. Hans modell legg vekt på kva premissar (t.d. faglege, juridiske og moralske normer) som ligg til grunn for praktisk resonnering i ei sak på måtar som legitimerer handling. I barnevernet får denne typen praktisk resonnering følgjer for kva slags vedtak eller tiltak som bli sett inn, og det er kva normer som vert gjort gjeldande som påverkar barnevernets faglege skjønn her. I ei barnevernsak vil det potensielle rommet for å utøve fagleg skjønn vere avgrensa av juridiske og politiske rammer. Det betyr at rommet for å utøve skjønn kan vere større eller mindre – sterkt eller svakt fagleg skjønn (Dworkin 1977). I det kommunale barnevernsarbeidet vil presisering av det juridiske grunnlaget samt standardisering og manualisering av arbeidsmåtar, kunne redusere skjønnsrommet. Likevel er det betydeleg rom for normativt og kunnskapsbasert skjønn. Det er viktig å utforske kva forhold eller normer som verkar med og som påverkar den praktiske resonneringa bak skjønnsvurderinga i ei barnevernssak.
Zacka (2017) sitt omgrepsapparat for analyse av skjønnsutøving i bakkebyråkratiet ligg til grunn for prosjektet. Han skildrar ulike moralske disposisjonar som saksbehandlarar kan møte ei sak med, og viser korleis desse verkar med i dei faglege vurderingane, innanfor eit rom der ytterpunkta er tilbaketrekking, regelorientering eller «care». Han er også oppteken av at skjønnet skjer innanfor bestemte kasuistikkar (gjerne basert på korleis tidlegare saker har blitt handtert), evt. om ulike stemmer kjem til uttrykk i skjønnsprosessen. Zacka sitt omgrepsapparat opnar for å utforske korleis og i kva grad moralske vurderingar pregar barnevernet. Toulmin sin modell for praktisk resonnering i faglege vurderingar og Zacka sitt perspektiv på moralsk skjønn gir eit godt utgangspunkt for å analysere skjønnsprosessar i barnevernet.