Cristin-person-ID: 8055
Person

Aktiv cristin-person Tove Stjern Frønes

  • Stilling:
    Forsker
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Emneord

Norskfaget • Leseforståelse • Literacy

Kontaktinformasjon

Sted
Niels Henrik Abels hus, Moltke Moes vei 35, 0851 OSLO

Forskningsetisk erklæring

Bakgrunn Bakgrunn

Tittel

Tove Stjern Frønes

Sammendrag

PhD fra Utdanningsvitenskaplig fakultet, UiO om elevers navigasjon og lesing på nett Mastergrad i Nordisk språk og litteratur, ILN, UiO Prøveutvikler for nasjonale leseprøver og faglig ansvarlig for lesing i PISA-undersøkelsen

Populærvitenskapelig sammendrag

Faglige interesser:

Lesing

Digital kompetanse

Literacy

Tekst og kommunikasjon

Doktorgradsprosjekt:

Å konstruere mening i hypertekst en undersøkelse av elevers leseforståelse i PISA 2009

Veileder: Kjell Lars Berge

Bakgrunn:

- 2006: Master i Nordisk språk og litteratur: Nasjonale leseprøver for 10.-klasse 2004. En studie av tekster og elevprestasjoner.

- 2005-2007: HR- rådgiver Oslo Kemnerkontor

- 2007-2009: Prøveutvikler Nasjonale leseprøver og del av PISA- teamet ved ILS

Samarbeid:

EKVA

Forskergruppa for tekst og retorikk, HF- fakultetet

Tittel

Tove Frønes

Populærvitenskapelig sammendrag

Educational background:

 2009- : PhD student

2006: Master in Norwegian Language and Literature

 Research interests:

 

  • Reading and digital skills
     
  • Electronic reading
     
  • Reading in and out of school - texts, teaching, assessments
     
  • Texts and communication, literacy
     
  • Large-scale international assessment of students' achievement


     
  • Issues in measurement regarding instruments and validity

 Current activities:

 Phd-student

 

Resultater Resultater

TIMSS 2019: Hverdagsspråk og naturfaglig diskurs i elevenes svar på åpne oppgaver.

Lehre, Anne- Catherine W G; Frønes, Tove Stjern; Kaarstein, Hege. 2021, Universitetsforlaget. UIOVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Final thoughts and looking ahead.

Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils. 2020, Springer. UIOVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Equity and diversity in reading comprehension—A case study of PISA 2000–2018.

Frønes, Tove Stjern; Rasmusson, Maria; Bremholm, Jesper. 2020, Springer. Uu, UIOVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Equity, equality and diversity—Putting educational justice in the Nordic model to a test .

Buchholtz, Nils; Stuart, Amelie; Frønes, Tove Stjern. 2020, Springer. UE, UIOVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Contributions from Large-Scale Studies. .

Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils. 2020, Springer. UIOInnledning
1 - 5 av 60 | Neste | Siste »