Cristin-prosjekt-ID: 2055246
Sist endret: 27. oktober 2023, 14:32

Cristin-prosjekt-ID: 2055246
Sist endret: 27. oktober 2023, 14:32
Prosjekt

Fleks-2020/10042 – Ledelsesorientert videreutdanning som nettbasert deltidsstudium - Hvordan sette det grønne skiftet ut i livet? SLEPPP

prosjektleder

Camille Thisell
ved Institutt for TV-utdanninger – TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi ved Høgskolen i Innlandet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 2.600.000
  • Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning
    Prosjektkode: 400250-10

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Vitenskapsdisiplin • Filosofiske fag

Emneord

Bærekraftig utvikling • Bærekraftig rapportering • Digital markedsføring • Bærekraftig arbeidsliv • Utdanning for bærekraftig utvikling • Bærekraftig produksjon

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 10. august 2020 Slutt: 31. oktober 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fleks-2020/10042 – Ledelsesorientert videreutdanning som nettbasert deltidsstudium - Hvordan sette det grønne skiftet ut i livet? SLEPPP

Populærvitenskapelig sammendrag

Det er ett behov for en dypere forståelse omkring automatiserte markedsføringsstrategier i forbindelse med nettbaserte studier for bærekraftig utvikling. Prosjektet bistår Høgskolen i Innlandet med test og erfaringer av teknologi utviklet for automatisert markedsstrategi og innsamling av data.  

Det er videre ett behov for å utdanne studenter med en dypere forståelse omkring bærekraftig utvikling og det grønne skiftet samt for videre utvikling av analytiske, reflekterende og tenkende ferdigheter bland ledere, politiker, journalister, underholdningsbransjen, lærere og andre som har anledning og mulighet til å styre og implementere bærekraftig utvikling. Dette nettbaserte studieprogram vil prøve å gi ett godt grunnlag for at de skal ha mulighet til å skape forståelse og utvikle kompetanse for de utfordringene vi står ovenfor i dag.

Morgendagens selskaper må tilpasse strategi, formål og ambisjon med langsiktig verdiskaping for samfunnet. Høgskolen i Innlandet har fått midler til ett samarbeidsprosjekt mellom Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) og Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved studiested Lillehammer og Hamar.

Dette prosjektet har som hovedformål å utvikle en nettbasert videreutdanning innen bærekraft med fokus på det grønne skiftet i hverdagen. Tilbudet er relevant enten for kandidater med anknytning til en bestemt virksomhet eller generelt, som kan gjennomføres i kandidatenes eget tempo, der man på grunn av arbeidssituasjon, bosted eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved en universitetseller høyskolecampus.

Den obligatoriske delen av videreutdanningen tar utgangspunkt i et eksisterende campusbasert emne med lignende navn, og skal tilpasses og utvikles til et mer fleksibelt format, innhold blir utviklet modulbasert for å lett kunne tilpasses og ha mulighet for å møte skiftende behov over tid.

Utviklingsprosjektet med å utvikle nye nettbaserte fleksible utdanningstilbud innenfor området «bærekraftig utvikling» på Høgskolen i Innlandet er knyttet til behovet av god arbeidslivsrelevans i høyre utdanning samt for å sikre at Norges nåværende og fremtidige kompetansebehov blir ivaretatt.

Det blir viktig å sette seg in i hva bærekraftig utvikling betyr og hvorfor og hvordan virksomheten bør arbeide med bærekraftsmålene i hele sin strategi for å klare å møte behovene som oppstår som følge av de samfunnsmessige utfordringene. 

Metode

Prosjektet gjennomføres over 2 år og innebærer aktiviteter knyttet til utvikling, gjennomføring, kvalitetssikring og evaluering av videreutdanningen. For å planlegge og kvalitetssikre utviklingsarbeidet på en realistisk og gjennomtenkt måte bruker vi Fleksibel Utdanning Norge (FuN) sin veileder Kvalitet i nettundervisning (2017), utviklet av kvalitetsutvalget i FuN.

Kvalitetssikringen i prosjektet er i tråd med ESG, Europeiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring i høyre utdanning, så langt det passer.

Studietilbudene er basert på eksisterende videreutdanning på 15 studiepoeng med navnet Bærekraftig samfunn - nye perspektiver på utvikling, utdanning, menneske og miljø. Det eksisterende tilbudet har gjennom 15 år høstet erfaring som et samlingsbasert deltidsstudium som i dag i stor grad er basert på plenumsforelesninger med dominerende tradisjonell eksamensform. Vi ser det nå som en viktig anledning å bygge på det campusbaserte studiet med flere valgbare nettbaserte mindre emner som er relevante for studenten «her-og-nå» og som genererer praktisk erfaring og kunnskap som kan brukes direkte in i studentens arbeidssituasjon.

Oppgaver, gruppearbeider og deleksamen er i stor grad direkte relatert til den individuelle studenten og gir studenten anledning til å knytte reelle problemstillinger fra egen arbeidsplass til temaer som behandles i studiet. Denne metoden styrker og hjelper studentens læring gjennom at aktivt implementere nye kunnskaper i virksomheten, studenten tar samtidig aktiv del i et utforskende faglig læringsfellesskap. 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Camille Thisell

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for TV-utdanninger – TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet

Morten Kraabøl

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NINA Lillehammer ved Norsk institutt for naturforskning
Aktiv cristin-person

Trond Gansmo Jakobsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk – Lillehammer ved Høgskolen i Innlandet

Leigh Price

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Rhodes University

Robert James Didham

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet
1 - 5 av 5

Resultater Resultater

1 - 1 av 1