Populærvitenskapelig sammendrag
Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er den nevroutviklingsforstyrrelsen med høyest utbredelse i barndommen. Utover symptomer, er det knyttet til lav utdanning, arbeidsdeltakelse og velvære, noe som gjør det til en belastning for pasienter, familier, og samfunn. Randomiserte kontrollerte studier (RCT) viste at medisinering reduserer symptomene og at spesialundervisning (SU) kan forbedre spesifikke læringsproblemer, men populasjonsbaserte observasjonsstudier kunne ikke vise klare positive effekter av medisinering eller SU på skoleprestasjon. Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster. Vi vil koble nasjonale pasient- og reseptregister med resultater fra nasjonale prøver og en prospektiv kohortstudie for å estimere effekter. For å støtte en årsakstolkning av behandlings-utfall-assosiasjoner, vil vi statistisk kontrollere behandling ved indikasjon og estimere doseresponsforhold.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvantitative analysemetoder