Populærvitenskapelig sammendrag
Forskningsprosjektet har som mål å forstå mekanismene som gjør at barn med ADHD ofte har sosiale vansker. For å bedre førestå denne sammenheng vil prosjekt undersøke fem forskjellige funksjonsområder: (1) Sosiale vansker og livskvalitet (utkomstvariabler), (2) evne til sosial kognisjon og kommunikasjon, (3) evne til generell informasjonsbearbeiding, (4) ADHD-kjernesymptomer og (5) diagnostisk og demografisk informasjon.
Prosjekt omfatter to nyutviklede forskningsparadigmer for å undersøke emosjonsgjenkjenning og emosjonsinduksjon og en nyutviklet test for å undersøke pragmatiske språkferdigheter. Disse forskningsparadigmer vil først bli pilotert med en gruppe friske voksne, for så å utvikles videre.
Hovedstudien vil vi sammenligne de fem funksjonsområdene i en gruppe av barn med ADHD og en gruppe av friske jevnaldre barn (N = 40 per gruppe; aldersspenn: 12 til 16 år).
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvantitative analysemetoder, Kvalitative analysemetoder