UTDRAG PROSJEKTBESKRIVELSE JANUAR 2020
Prosjektnavn/tema:
«Brukerråd med direkte representasjon fra ulike brukergrupper»-
ET SAMARBEIDSPROSJEKT VID vitenskapelige høgskole, fakultet for helsefag, Sandnes og Gjesdal kommune
Prosjektets innhold er todelt
- Å utforme praksiser som kan utruste, støtte og tilrettelegge for deltakelse i kommunale brukerråd på like vilkår for personer med utviklingshemming.
- Å bidra med kunnskap og erfaring til vernepleie-studenter om tilrettelegging for medvirkning i brukerråd for personer med utviklingshemming.
Ad 1) For å fremme brukermedvirkning har vi i Gjesdal kommune etablert et nytt brukerråd bestående av direkte representanter fra ulike brukergrupper. Dette er ifølge ny forskrift til kommuneloven som gjelder eldreråd-og-råd-for-personer-med-nedsatt-funksjonsevne (https://www.regjeringen.no). Prosjektet begrunnes også i faglige og politiske føringer knyttet til behov for å styrke medvirkning, samfunnsdeltakelse og innflytelse for personer med nedsatt kognitiv funksjon (NOU 2016:17, CRPD FN 2006/2013). Beslutningsstøtte og tilretteleggende redskap for å fremme selvbestemmelse, medvirkning og innflytelse er særlig satsingsområde i prosjektet (jfr. Bjørnrå, 2008; NOU 2016:17, Glørstad, 2019)
Gjennom brukerrådet ønsker Gjesdal kommune fremme brukermedvirkning ved å gi brukerne økt innflytelse, medvirkning og kunnskap som vil sikre kvalitet og forbedring av dagens og morgendagens helsetjenester.
Brukerrådet skal være en møteplass, som skal være preget av likeverd og gjensidig respekt for hverandres ulike perspektiv. Brukerrådet skal være en arena for dialog, et sted for fruktbart samspill mellom brukere, ansatte fagfolk og ledere. Her skal det utveksles synspunkter, erfaringer, verdier og fagkunnskap for at tjenestekvaliteten skal bli basert på et bredest og best mulig grunnlag.
Brukerråd med direkte involvering av brukere av tjenestene er lite praktisert i Norge. Av den grunn er det lite tilgjengelig erfaring og forskningsmateriale på tematikken. Behovet for mer kunnskap og kompetanse er stort. Dette prosjektet skal utarbeide og prøve ut konkrete og strukturerte kurs/opplæringsprogram gjennom veiledning, opplæring og gruppesamtaler. Fagstab Gjesdal kommune, prosjektdeltakere/forskere ved VID, samt praksisstudenter deltar i utarbeiding av program med lettlest materiale sammen med tre brukerrepresentanter som allerede er valgt i Gjesdal. Programmet skal utruste personer med utviklingshemming i rollen som brukerrådsrepresentant i Gjesdal kommune.
Ad 2) Vernepleie er grunnleggende fokusert på å bidra til likeverdig samfunnsdeltakelse og medvirkning for personer i sårbare livssituasjoner. Det er behov for fokus på vernepleiernes yrkesrolle og – mandat knyttet til samfunnsdeltakelse på samfunns- og politisk nivå (Glørstad, 2019; Nordlund & Tronsen 2015). Det angår både kommunikativ, relasjonell og pedagogisk kompetanse, men også vernepleiernes egen forståelse av yrkesrollen (FO, 2017; Brask, Østby et al. 2016).