I pressemeldingen om forslag til ny overordnet del av læreplanverket
brukte daværende statsråd Røe Isaksen uttrykket «verdiløft i skolen»
og understreket at skolen har et dobbelt samfunnsoppdrag - utdanning
og danning. (Regjeringen, 2017). Verdiene og danningsoppdraget skal
gjennomstrømme alle fag og praksiser, og er blant annet konkretisert i
de fagovergripende temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og
medborgerskap og bærekraftig utvikling. Dette skaper et stort mulighetsrom
som både Buskerud videregående skole (BUVS) og lærerutdanningen ved
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ønsker og er forpliktet til å arbeide seg
inn i. Imidlertid er det ikke alltid klart hvordan man kan jobbe med verdier og
skolens danningsoppdrag. Mens et utdannet menneske har fagkompetanse,
har et dannet menneske visdom og evne til å ta kloke handlingsvalg i
tillegg (Hellesnes 1992). Det er en utfordring å lede fra fag til fordypning
og forståelse, som de nye læreplanene vektlegger, og det er behov for et
foregangsprosjekt som kan gi konkrete arbeidsmåter til Fagfornyelsens tre
mål: kritisk reflekterende elever, kvalitativ dybdelæring og bedre samarbeid
og sammenheng mellom fag. Det er også en utfordring er å bevege seg fra
en implementeringslogikk til en samskapt skoleutvikling. Det er her vi tenker
at aksjonsforskning og filosofisk praksis kan være aktuelle tilnærminger,
og det er mot denne bakgrunnen vi har utformet dette prosjektet i
samarbeid med Buskerud videregående skole. Vi spør:
Hvordan kan skolen konkret arbeide på måter
som bidrar til verdiløft og danning? Spørsmålet skal utforskes gjennom en
aksjonsforsknings- og kompetansehevingsstrategi der vi prøver ut former
for filosofisk og dialogisk praksis (se Helskog 2019, Weiss 2015). Prosjektet omfatter alle skolens 155 ansatte.