Cristin-prosjekt-ID: 2473323
Sist endret: 11. juni 2021, 12:53

Cristin-prosjekt-ID: 2473323
Sist endret: 11. juni 2021, 12:53
Prosjekt

Identitetsprosjektet. Norsk utgave, IP-N

prosjektleder

Brit Oppedal
ved Avdeling for barns helse og utvikling ved Folkehelseinstituttet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Folkehelseinstituttet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Utviklingspsykologi • Psykologi

Emneord

Prosessevaluering • Implementeringsforskning • Etnisk identitet • Psykososiale tiltak

Tidsramme

Aktivt
Start: 15. september 2020 Slutt: 31. desember 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Identitetsprosjektet. Norsk utgave, IP-N

Populærvitenskapelig sammendrag

BAKGRUNN OG NYTTE

Mange ungdommer på flerkulturelle skoler, sliter med å finne en balanse mellom forholdet til den norske - og opprinnelseskulturen, og med å gjøre valg om etnisk identitet og kulturell tilhørighet (EKI). Forskning har vist at en positiv og sterk EKI har sammenheng med god psykisk helse, mestring, psykososial tilpasning og skoleprestasjoner. Å fremme EKI-utvikling er således i overensstemmelse med helsemyndighetenes politikk, flerkulturelle skolers og Fagfornyelsen målsettinger og visjoner.

Ifølge minoritetsrådgivere og skoleledere som jobber på flerkulturelle videregående skoler på Østlandet, er identitetsproblematikk innvevd i utfordringene til flertallet av elevene de jobber med, men de mangler gode, forskningsbaserte tiltak som kan stimulere og støtte elevenes identitetsutvikling.

Identitetsprosjektet er et forskningsbasert, manualdrevet undervisningsopplegg, utviklet i USA, for å fremme EKI og positive utviklingsforløp blant ungdom i flerkulturelle skoler. Det er et universelt tiltak med åtte moduler, med informasjon og ulike aktiviteter som skal bidra til at ungdommene utforsker sin EKI.

MÅLSETTING

Hovedmålsettingen med dette FoU-prosjektet (Identitetsprosjektet. Norsk utgave, IP-N) er å gjøre tilgjengelig et forskningsbasert tiltak for å fremme EKI og god psykososial tilpasning blant ungdom i flerkulturelle skoler i Norge. I samarbeid med fem minoritetsrådgivere fra Innvandrings- og Integreringsdirektoratet, IMDi, har FHI oversatt den amerikanske manualen til norsk, og tilpasset innholdet til norsk flerkulturell kontekst. Basert på kunnskap om tilpasning av tiltak til nye kulturelle omgivelser, skal vi høsten 2021 pilotere og evaluere implementeringen av IP-N på tre videregående skoler på Østlandet. FoU-prosjektet skal gi kunnskap om  undervisningsoppleggets relevans for norsk flerkulturell kontekst, og faktorer som fremmer eller hemmer implementeringen av det. Én minoritetsrådgiver og én lærer for hver av de fem IP-N-klassene på skolene skal få opplæring som kursledere til å gjennomføre undervisningsopplegget.

Metode

Målgruppen for utprøvingen av undervisningsopplegget er ca. 100 elever fra fem VG1 og VG2-klasser på skolene som skal gjennomføre IP-N og ca. 300 elever fra de samme skolene som utgjør en sammenligningsgruppe. Majoriteten av elevene har innvandrerbakgrunn, med variasjon i årsak til migrasjon, nasjonal bakgrunn og oppholdstid i Norge. Vi skal benytte både kvantitative og kvalitative metoder i evalueringen:
1. Kartlegging av alle elevenes EKI-utvikling og psykososiale tilpasning før og etter IP-N, for å få kunnskap om tiltaket kan bidra til endring i utforskning av EKI og psykososial tilpasning.

2. Fokusgruppeintervjuer med 4- 6 elever på hver av skolene før implementeringen av IP-N, for å få kunnskap om deres opplevelser og erfaringer med EKI-utvikling blant ungdom i Norge.

2. Et «fidelity-skjema» som kurslederne fyller ut etter hver av de åtte øktene, som skal gi informasjon om i hvilken grad de følger IP-N manualen, og om fremmøte på hver kursmodul.
3. Vi skal gjennomføre observasjoner i en økt i hver av de fem IP-N-klassene for å få informasjon om elevenes engasjement, og variasjoner i måten tiltaket gjennomføres på. 
4. Gruppeintervjuer med 25 elever fra IP-N-klassene, samt individuelle intervjuer med kurslederne i etterkant av kurset, om deres opplevelse av innholdet og aktivitetene i hver modul.
5. Individuelle intervjuer med to elever fra hver IP-N klasse, for å ta opp temaer som ikke ble drøftet grundig nok i gruppene.

6. Intervjuer med en leder fra hver skole for å få kunnskap om hvor godt IP-N er forankret i organisasjonen.

Det fremste produktet fra FoU-prosjektet er en revidert, kulturelt tilpasset IP-N manual som kan evalueres i en effektstudie. 

I tillegg vil prosjektet formidle ny kunnskap om EKI-utvikling blant ungdom i Norge.

Tittel

Identity Project. Norwegian version (IP-N)

Populærvitenskapelig sammendrag

BACKGROUND

 Many youths in multicultural schools have trouble balancing multiple ethnic and cultural identities and heritages, such as the Norwegian culture and their families’ culture, and making decisions regarding ethnic identity and cultural belongingness. Research has shown that a positive and coherent ethnic-cultural identity (ECI) relates to many dimensions of quality of life, such as mental health, psychosocial and academic adjustment. Promoting ECI-development is thus in compliance with the objectives and vision of multicultural schools, of national health policies, of education policies and the general themes of the Academic Renewal (Fagfornyelsen)  that is currently being implemented.

According to minority counselors and school leaders working in multicultural high schools in Norway, identity issues are enmeshed in all the challenges their students face. However, we lack research-based interventions that can stimulate and support the students’ identity development.

The Identity Project is a universal research-based, manual-driven curriculum created in the USA ( https://umana-taylorlab.gse.harvard.edu/ ) with the goal of promoting ECI and positive developmental processes for youths in multicultural schools. It is a universal intervention with eight modules, containing information and different activities which help the students explore their ECI.

OBJECTIVES

The main objective of the pilot study, The Identity Project. Norwegian Edition (IP-N), is to make available a research-based intervention to promote ECI and positive psychosocial adjustment among youths in multicultural schools in Norway.

In collaboration with five minority counselors from the Directorate of Integration and Diversity (IMDi), researchers at The Norwegian Institute of Public Health (NIPH) have translated and culturally adapted the American manual to be relevant for students of Norwegian multicultural highschools. Based on knowledge about adaptation of interventions to new cultural contexts, we will pilot and evaluate the implementation of IP-N in three high schools in Eastern Norway during the 2021 fall semester. The IP-N will provide knowledge regarding the relevance of the curriculum in a multicultural Norwegian context, its acceptability, and factors that promote or prevents its implementation. One minority counselor and one teacher from each of the five IP-N classes of the schools will receive training as IP-N facilitators and implement the curriculum. 

The main product of the IP-N is a revised, culturally adapted IP-N manual, which can subsequently be evaluated in a large scale randomized controlled effectiveness study.

In addition, the project will communicate new knowledge about ECI-development among youth in multicultural context in Norway.

Metode

The target group for the pilot study is 100 students of five high school classrooms at the participating schools, and approximately 300 students from the same schools that comprise a comparison group. The majority of the students have immigrant backgrounds, with varying national origins, reasons for migration, and length of residence in Norway. We will be using both quantitative and qualitative methods in evaluating the implementation:

1. Mapping the students’ ECI-development and psychosocial adjustment before and after IP-N, to examine the potential of the intervention to contribute to changes in ECI-development and psychosocial adjustment.

2. Focus group interviews with 4 – 6 students in each school prior to the implementation of IP-N, to obtain knowledge about their experiences with ECI-development.

3. A fidelity checklist, which the IP-N facilitators fill in after each of the eight sessions, will provide information regarding how they implement the IP-N manual, in addition to the students’ attendance and activities in each IP-N module.

4. NIPH researchers will conduct observations during one session in each of the five IP-N classrooms to obtain information about the students’ engagement and variations in the way the IP-N is implemented.

5. Group interviews with 25 students from the IP-N classes, in addition to individual interviews with IP-N facilitators, about their experience with the contents and activities of each module.

6. Individual interviews with two students from each IP-N class, to discuss topics that were not sufficiently addressed in the focus groups.

7. Interviews with school leaders from each participating school to obtain knowledge about how the IP-N is anchored within their organization.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Brit Oppedal

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Avdeling for barns helse og utvikling ved Folkehelseinstituttet

Warsame Abdullahi Ali

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for forskning og analyse av helsetjenesten ved Folkehelseinstituttet

Kristin Gustavson

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Avdeling for psykiske lidelser ved Folkehelseinstituttet
1 - 3 av 3