Cristin-prosjekt-ID: 2486534
Sist endret: 1. desember 2023, 15:31

Cristin-prosjekt-ID: 2486534
Sist endret: 1. desember 2023, 15:31
Prosjekt

LONGTRENDS: Social inequality in adolescent mental health in a life course perspective

prosjektleder

Helga Bjørnøy Urke
ved Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) ved Universitetet i Bergen

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) ved Universitetet i Bergen

Finansiering

  • Norges forskningsråd
    Prosjektkode: 302225

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag • Psykologi

Emneord

Sosial ulikhet • Ungdom og psykisk helse

HRCS-helsekategori

  • Mental helse

HRCS-forskningsaktivitet

  • 1.2 Psykologiske og sosioøkonomiske prosesser
  • 2.3 Psykologiske, sosiale og økonomiske faktorer
  • 4.4 Befolkningsundersøkelser

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Telefon
+4791384557
Sted
Helga Bjørnøy Urke

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. august 2020 Slutt: 31. juli 2025

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

LONGTRENDS: Social inequality in adolescent mental health in a life course perspective

Populærvitenskapelig sammendrag

Concerningly many children, adolescents and young adults who develop
mental health problems. More are at risk among those who grow up in
low-income families or whose parents have lower education, which is often
referred to as social inequalities in mental health.
Material factors, psychosocial conditions and behavioral patterns in
childhood lay foundations for health, living conditions and community
participation later in life. Some children and adolescents may be vulnerable
to transitions and life events, such as switching schools, moving away from
home, or divorce. For some, such incidents result in loss of social support
and networks and fewer financial resources. Some also develop behavioral
patterns that may pose a health risk. In this way, transitions and life events
can help to reinforce social inequalities in health.
The aim of the project is to increase our understanding of social inequalities
in mental health in a life-course perspective. We will map social trends
in mental health among adolescents with different socio-economic
backgrounds, and explore the role of factors such as social support, family
structure, gender, and major life events and transitions in these contexts.
We also want to develop more precise methods for measuring youth
socio-economic status.
To reach these goals, we use data from four studies of Norwegian youth
and their parents, conducted during the period from 1980-2020. The studies
allow us to follow the participants' development from childhood into higher
education and working life, and examine how social backgrounds are linked
to mental health in different time periods.
In the project, researchers and doctoral fellows collaborate to investigate
parts of the main problem. The project manager coordinates the sub-projects
and reporting the findings. We will disseminate widely, in scientific
publications and presentations, but also in social media and through an
electronic report that will be published during the project period.

Tittel

LONGTRENDS

Populærvitenskapelig sammendrag

Materielle faktorer, psykososiale forhold og atferdsmønstre i barndommen er
med på å legge føringer for helse, levekår og samfunnsdeltagelse seinere i
livet. Noen barn og unge kan være sårbare for overganger og livshendelser
som å bytte skole, å flytte hjemmefra, eller at deres foresatte skilles. For
noen medfører slike hendelser tap av sosial støtte og nettverk og færre
økonomiske ressurser. Noen utvikler også atferdsmønstre som kan utgjøre
en helserisiko. Slik kan overganger og livshendelser bidra til å forsterke
sosiale ulikheter i helse.
Målet med prosjektet er å øke forståelsen av sosiale ulikheter i psykisk helse
i et livsløpsperspektiv. Vi vil kartlegge samfunnstrender i psykisk helse blant
ungdom med ulik sosioøkonomisk bakgrunn, og undersøke hvilken rolle
faktorer som sosial støtte, familiestruktur, kjønn, og større livshendelser og
overganger spiller i disse sammenhengene. Vi ønsker også å utvikle mer
presise metoder for å måle ungdoms sosioøkonomiske status.
For å nå disse målene vil vi benytte data fra fire studier av norsk ungdom og
deres foreldre, gjennomført i perioden fra 1980-2020. Studiene lar oss følge
deltagernes utvikling fra barndom og inn i høyere utdanning og arbeidsliv,
og undersøke hvordan sosial bakgrunn henger sammen med psykisk helse i
ulike tidsperioder.
I prosjektet samarbeider forskere og doktorgradsstipendiater om å
undersøke deler av hovedproblemstillingen. Prosjektleder koordinerer
delprosjektene og rapportering av funnene. Vi vil formidle bredt, i
vitenskapelige publikasjoner og presentasjoner, men også i sosiale
medier og gjennom en elektronisk rapport som vil publiseres i løpet av
prosjektperioden.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Helga Bjørnøy Urke

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) ved Universitetet i Bergen

Magnus Jørgensen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Bergen

Malin Schrøen Johansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Bergen

Ellen Merethe Melingen Haug

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Bergen

Torill Marie Bogsnes Larsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Universitetet i Bergen
1 - 5 av 17 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Civic engagement and mental health trajectories in Norwegian youth.

Wiium, Nora; Kristensen, Sara Madeleine; Årdal, Elisabeth; Bøe, Tormod; Gaspar de Matos, Margarida; Karhina, Kateryna; Larsen, Torill Marie Bogsnes; Urke, Helga Bjørnøy; Wold, Bente. 2023, Frontiers in Public Health. ULISBOA, UIBVitenskapelig artikkel

Perceptions of a caring school climate and mental well-being: a one-way street? Results from a random intercept cross-lagged panel model.

Urke, Helga Bjørnøy; Kristensen, Sara Madeleine; Bøe, Tormod; Gaspar de Matos, Margarida; Wiium, Nora; Årdal, Elisabeth; Larsen, Torill Marie Bogsnes. 2023, Applied Developmental Science. VID, ULISBOA, UIBVitenskapelig artikkel

Tracking of depressed mood from adolescence into adulthood and the role of peer and parental support: A partial test of the Adolescent Pathway Model.

Jørgensen, Magnus; Smith, Otto Robert Frans; Wold, Bente; Bøe, Tormod; Haug, Ellen Merethe Melingen. 2023, SSM - Population Health. NLA, NORCE, FHI, UIBVitenskapelig artikkel

Parental separation and school dropout in adolescence.

Karhina, Kateryna; Bøe, Tormod; Hysing, Mari; Askeland, Kristin Gärtner; Nilsen, Sondre Aasen. 2023, Scandinavian Journal of Public Health. NORCE, UIBVitenskapelig artikkel
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »