Cristin-prosjekt-ID: 2503484
Sist endret: 5. februar 2021, 13:45

Cristin-prosjekt-ID: 2503484
Sist endret: 5. februar 2021, 13:45
Prosjekt

AFINO (Senter for ansvarlig forskning og innovasjon) Arbeidspakke 7

prosjektleder

Lisa Adina Scordato
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Tidsramme

Aktivt
Start: 1. november 2019 Slutt: 31. juli 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

AFINO (Senter for ansvarlig forskning og innovasjon) Arbeidspakke 7

Populærvitenskapelig sammendrag

In this work group, we will develop new learning arenas in AFINO by using future literacy laboratories as tools and methods in the research projects and in selected Nordic cases on sustainability (see other work group). In such labs, the participants collaborate on developing scenarios of alternative futures. These scenarios will identify important challenges, possibilities, drives and critical junctions that may affect innovation, market developments and policy-choices in the future. Participants will be asked to handle unexpected changes and challenges, helping them to question given “truths” and ways of thinking.

We will also arrange national future laboratories, exploring the use of responsible research and innovation and research and innovation policy in the transformation of Norwegian economy and society. The special role of oil and gas in Norwegian economy when facing climate change and the development of clean energy production, will be one of many factors that needs to be considered.

We will coordinate these exercises with a method developed in and around the UNESCO network for the discipline of anticipation, i.e. foresight workshops referred to as future literacy laboratories. This method is developed within a broader understanding of the use of the future for transformative change. The methodology has been used to help companies, institutions and policy makers prepare for the future in more than 30 countries worldwide. The UNESCO approach is aimed at developing a future literacy among stakeholders, integrating capacities for anticipation, reflexivity and inclusion in the development of projects, programs, institutions and policies.

Metode

Futures literacy laboratories.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Lisa Adina Scordato

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Per M. Koch

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

AFINO ser på ansvarlig forskning og innovasjon for en bærekraftig transformasjon av samfunnet.

Scordato, Lisa; De Grandis, Giovanni. 2020, Forskningspolitikk. NTNU, NIFUFagartikkel

Futures Literacy Lab on Food Waste. Summary Report.

Scordato, Lisa; Koch, Per M.; Szulecka, Julia. 2020, UIO, NIFUBriefs
1 - 2 av 2