Cristin-prosjekt-ID: 2510084
Sist endret: 5. mai 2021 11:02

Cristin-prosjekt-ID: 2510084
Sist endret: 5. mai 2021 11:02
Prosjekt

Group education for patients with type 2 diabetes – needs, experiences and effects

prosjektleder

Aslak Steinsbekk
ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Medisinske fag • Helsefag

Emneord

Diabetes type 2

HRCS-helsekategori

  • Stoffskifte og hormoner

HRCS-forskningsaktivitet

  • 6.6 Psykologiske og atferdsmessige

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2005 Slutt: 11. oktober 2012

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Group education for patients with type 2 diabetes – needs, experiences and effects

Vitenskapelig sammendrag

Diabetes mellitus is an increasing health problem worldwide. The total number of people with diabetes is projected to double in the next two decades, to 366 million in 2030 (Wild et al., 2004). Type 2 diabetes accounts for about 90% of all cases of diabetes (Horton, 2008). In Norway, approximately 90 000 to 120 000 people have been diagnosed with diabetes, and a similar number likely remain undiagnosed (Stene et al., 2004).

Living with diabetes places demands on lifestyle, diet, physical activity, and/or medical treatment, with the aim of preventing acute and long-term complications. Most of these demands are managed by patients themselves and require a great deal of knowledge. Group-based diabetes self-management education (DSME) is an important source of such knowledge and are frequently offered to patients.

The overall aim was to investigate the needs of, the experiences of, and the effects on patients participating in DSME and the effects of DSME programs. This was done in four studies.

I, the effects of a locally-developed, group-based DSME for patients with type 2 diabetes mellitus in Helse Nord-Trøndelag HF

II, Explore reasons for participating in group-based type 2 diabetes self-management education. 

III, investigate how the 22 participants from Study II made and maintained lifestyle changes just after and six months after participating in DSME.

IV, a systematic review with meta analysis of group-based diabetes education 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Aslak Steinsbekk

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Marit By Rise

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for psykisk helse ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lisbeth Østgaard Rygg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Gruppeopplæring som sosial støtte: Hvorfor ønsker personer med diabetes å delta på gruppeopplæring for type 2 diabetes?

Rygg, Lisbeth Østgaard. 2014, NORDVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Making and Maintaining Lifestyle Changes after Participating in Group Based Type 2 Diabetes Self-Management Educations: A Qualitative Study.

Rise, Marit By; Pellerud, Anneli; Rygg, Lisbeth Østgaard; Steinsbekk, Aslak. 2013, PLOS ONE. HELSENTRØN, NTNUVitenskapelig artikkel

Group education for patients with type 2 diabetes - needs, experiences and effects.

Rygg, Lisbeth Østgaard. 2012, NORDDoktorgradsavhandling

Effekt av pasientopplæring på HbA1c og mestring.

Rygg, Lisbeth Østgaard. 2012, BestPractice Diabetes. NORDPopulærvitenskapelig artikkel

Group based diabetes self-management education compared to routine treatment for people with type 2 diabetes mellitus. A systematic review with meta-analysis.

Steinsbekk, Aslak; Rygg, Lisbeth Østgaard; Lisulo, Monde; Rise, Marit By; Fretheim, Atle. 2012, BMC Health Services Research. FHI, NTNU, UIOVitenskapelig oversiktsartikkel/review
1 - 5 av 23 | Neste | Siste »