Cristin-prosjekt-ID: 2521651
Sist endret: 21. januar 2022, 08:37

Cristin-prosjekt-ID: 2521651
Sist endret: 21. januar 2022, 08:37
Prosjekt

Utviklingsprosjekt. E-læringskurs i personsentrert omsorg. Forebygging og behandling av APSD

prosjektleder

Signe Tretteteig
ved Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF

Klassifisering

Emneord

Demens • Personsentrert omsorg

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Sted
Guro Hanevold Bjørkløf

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. oktober 2021 Slutt: 31. desember 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utviklingsprosjekt. E-læringskurs i personsentrert omsorg. Forebygging og behandling av APSD

Vitenskapelig sammendrag

Nasjonal faglig retningslinje for demens anbefaler at all omsorg og behandling av personer med demens skal gjøres med en personsentrert tilnærming. For å få dette til må virksomheter etablere rutiner for personsentrert omsorg, noe som blant annet innebærer opplæring og kompetanseutvikling av alle ansatte (Helsedirektoratet, 2019).

Demensplan 2025 beskriver nødvendigheten av at ansatte i helsetjenestene har tilstrekkelig kompetanse til å håndtere atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD). Å forebygge og behandle APDS handler om å forstå hvordan sykdomsprosesser i hjernen uttrykker seg hos personen og hva personen forsøker å formidle gjennom sin atferd og handlinger. På bakgrunn av dette vil det bli mulig å forebygge og behandle APSD gjennom å tilpasse aktiviteter og gi stimulering som oppleves meningsfullt for personen.

Sentrale spørsmål som e-læringskurset kan gi svar på vil da være:

  • Hva er personsentrert omsorg?
  • Hvordan kan atferdsendringer som skaper utfordringer i omgivelsene (APSD) hos personer med demens forståes?
  • Hva forebygger/hemmer og hva utløser/fremmer APSD?
  • Hvordan forebygge og behandle aggressiv og utagerende atferd hos personer med demens?
  • Hvilke metoder for utvikling av personsentrert tilnærming ved demens er tilgjengelige?
  • Hvor finner kursdeltagerne utdypende kunnskap og opplæring i metodene?

Aktuelle metoder for personsentrert omsorg å anvende i kurset er:

  1. TID-modellen
  2. VIPS praksismodell
  3. Marte Meo
  4. Strukturert miljøbehandling
  5. PORT

Gjennom kursets oppbygging og pedagogiske læringsmetoder får kursdeltageren mulighet til å reflektere over noen utvalgte situasjoner der personer med demens uttrykker seg gjennom atferd som er vanskelig å forstå og møte for helsepersonell. Dette bygges pedagogisk opp som ulike kasuistikker der vanlige, men utfordrende situasjoner beskrives. Kursdeltagerne vil ledes gjennom prosesser og metoder med hensikt om å øke kunnskap og forståelse til å finne hensiktsmessige personsentrerte tiltak. Fagkunnskap presenteres gjennom tekster, oppgaver, filmer og lydspor. Kurset bygges opp med ulike leksjoner der de pedagogiske læringsmetodene brukes bevisst til å gi kursdeltagerne en god faglig forståelse for hvordan de kan utføre personsentrert omsorg der de arbeider, samt forebygge og behandle APSD.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Signe Tretteteig

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF

Oda Vestby Hansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF
Aktiv cristin-person

Anne Marie Mork Rokstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF

Thale Kinne Rønqvist

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nasjonalt senter for aldring og helse ved Sykehuset i Vestfold HF
1 - 4 av 4