Nasjonal faglig retningslinje for demens anbefaler at all omsorg og behandling av personer med demens skal gjøres med en personsentrert tilnærming. For å få dette til må virksomheter etablere rutiner for personsentrert omsorg, noe som blant annet innebærer opplæring og kompetanseutvikling av alle ansatte (Helsedirektoratet, 2019).
Demensplan 2025 beskriver nødvendigheten av at ansatte i helsetjenestene har tilstrekkelig kompetanse til å håndtere atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD). Å forebygge og behandle APDS handler om å forstå hvordan sykdomsprosesser i hjernen uttrykker seg hos personen og hva personen forsøker å formidle gjennom sin atferd og handlinger. På bakgrunn av dette vil det bli mulig å forebygge og behandle APSD gjennom å tilpasse aktiviteter og gi stimulering som oppleves meningsfullt for personen.
Sentrale spørsmål som e-læringskurset kan gi svar på vil da være:
- Hva er personsentrert omsorg?
- Hvordan kan atferdsendringer som skaper utfordringer i omgivelsene (APSD) hos personer med demens forståes?
- Hva forebygger/hemmer og hva utløser/fremmer APSD?
- Hvordan forebygge og behandle aggressiv og utagerende atferd hos personer med demens?
- Hvilke metoder for utvikling av personsentrert tilnærming ved demens er tilgjengelige?
- Hvor finner kursdeltagerne utdypende kunnskap og opplæring i metodene?
Aktuelle metoder for personsentrert omsorg å anvende i kurset er:
- TID-modellen
- VIPS praksismodell
- Marte Meo
- Strukturert miljøbehandling
- PORT
Gjennom kursets oppbygging og pedagogiske læringsmetoder får kursdeltageren mulighet til å reflektere over noen utvalgte situasjoner der personer med demens uttrykker seg gjennom atferd som er vanskelig å forstå og møte for helsepersonell. Dette bygges pedagogisk opp som ulike kasuistikker der vanlige, men utfordrende situasjoner beskrives. Kursdeltagerne vil ledes gjennom prosesser og metoder med hensikt om å øke kunnskap og forståelse til å finne hensiktsmessige personsentrerte tiltak. Fagkunnskap presenteres gjennom tekster, oppgaver, filmer og lydspor. Kurset bygges opp med ulike leksjoner der de pedagogiske læringsmetodene brukes bevisst til å gi kursdeltagerne en god faglig forståelse for hvordan de kan utføre personsentrert omsorg der de arbeider, samt forebygge og behandle APSD.