En sentral del av det å gi personsentrert omsorg, er å gi personen med demens en hverdag med tilrettelagte og meningsfulle aktiviteter. I Nasjonal faglig retningslinje for demens står det at kommunale virksomheter skal legge til rette for og tilby miljømessige og psykososiale tiltak basert på personsentrert omsorg. Dette innebærer blant annet at det med utgangspunkt i personens interesser, preferanser og funksjonsnivå skal tilrettelegges for fysisk aktivitet og psykososiale tiltak.
Å tilrettelegge for meningsfulle aktiviteter er en sentral del av personsentrert omsorg og miljøbehandling for personer med demens både hjemmet, i dagaktivitetstilbud og i institusjon. Det krever kunnskap om personsentrert omsorg og ulike former for miljøbehandling, og god kjennskap til personen med demens. En del av miljøbehandlingen handler om å bruke dagliglivets aktiviteter bevisst og målrettet for å opprettholde personens selvstendighet og funksjonsnivå så lenge som mulig. Aktiviteter kan skje individuelt eller i gruppe og kan fremme sosial tilhørighet, engasjement, velvære og glede. Gode individuelt tilpassede aktivitetene kan bidrar til gode dager med mestring og livskvalitet.
Dette e-læringskurset skal gi helse- og omsorgspersonell grunnleggende kunnskaper og inspirasjon til å gi miljøbehandling og skape meningsfulle aktiviteter til personer med demens.
Sentrale spørsmål som e-læringskurset kan gi svar på vil da være:
- Hva er miljøbehandling?
- Hva er kognitiv rehabilitering, og hvordan påvirker kognitiv rehabiliteringsteori forståelsen av miljøbehandling for personer med demens?
- Organisering av miljøbehandling som en del av daglig praksis; planlegging og evaluering
- Hva er kognitiv stimuleringsterapi og hvordan gjennomføres dette? (kort innføring)
- Hva er kognitiv rehabilitering og hvordan gjennomføres dette? (kort innføring)
- Hva er meningsfulle aktiviteter for personer med demens?
- Hvilke metoder finnes for kartlegging av behov og tilpassing av aktiviteter?
- Aktuelle gruppe- og individuelle aktiviteter for personer med ulikt funksjonsnivå/grad av demens om for eksempel fysisk aktivitet, maling, Sonas, Montessori, hagearbeid, musikk, dekke bord/dagliglivets aktiviteter, etc.
Gjennom kursets oppbygging og pedagogiske læringsmetoder vil kursdeltageren lære hvordan meningsfulle aktiviteter og miljøbehandling kan planlegges, gjennomføres og evalueres. Gjennom å følge ulike kasuistikker fra hjemmebaserte- og institusjonsbaserte tjenester, vil kursdeltagerne ledes gjennom prosesser og metoder for å øke deres bevissthet, kunnskap og forståelse for miljøbehandling og gode aktiviteter. Fagkunnskap presenteres gjennom tekster, oppgaver, filmer og lydspor. Kurset bygges opp med ulike leksjoner der de pedagogiske læringsmetodene brukes bevisst for å øke kursdeltagerne forståelse for hvordan miljøbehandling og meningsfulle aktiviteter kan tas i bruk der de arbeider.