Populærvitenskapelig sammendrag
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en nevroutviklingslidelse som kjennetegnes av oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet, og impulsivitet. Mange barn med ADHD vokser opp flerspråklige, vanligvis når en eller begge foreldre snakker et språk som er ulikt majoritetsspråket. Selv om flerspråklighet er et vanlig fenomen i Norge og på verdensbasis, er det fortsatt uklart hvilken effekt læring av flere språk har på barns oppmerksomhet og sannsynligheten for å få en ADHD-diagnose. Forskning innenfor flerspråklighet tyder på at å vokse opp med flere språk kan føre til kognitive fordeler med henhold til oppmerksomhetskontroll. Men forskningen er ikke entydig, spesielt når det gjelder barn med oppmerksomhetssvikt. Formålet med denne studien er å undersøke hvilken effekt flerspråklighet har på oppmerksomhetssviktsymptomer og sannsynligheten for at barn som bor i Norge får ADHD-diagnose.
Vi vil bruke data fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) som er en befolkningsbasert studie med over 100 000 deltakere fra forskjellige steder i Norge. Dataene fra MoBa er basert på spørreskjemaer fra foreldre som er fylt ut på forskjellige tidspunkter under barnets utvikling. I tillegg vil dataene bli koblet til Norsk pasientregister for å inkludere om barnet har fått en ADHD-diagnose eller ikke. Vi er hovedsakelig interesserte i om foreldrevurderte ADHD-relaterte atferder i 8 årsalderen er påvirket av erfaringer med flerspråklighet og tidligere oppmerksomhetsnivåer (i 3 og 5 årsalder).
Resultatene fra denne studien vil bidra til forskningsdiskusjon om å vokse opp med mer enn ett språk kan påvirke oppmerksomhetsevner hos barn. I tillegg vil studien svare på om enspråklige og flerspråklige barn har samme sjanse for å få en ADHD-diagnose i Norge. Funnene er også forventet å ha en betydning for aktører innenfor helsevesenet som jobber med å diagnostisere og behandle ADHD, i tillegg til flerspråklige individer og familier som er påvirket av ADHD.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvantitative analysemetoder