Dette prosjektet har sitt hjem i forskergruppen Kritisk demokratisk danning/Lived Democracy. Prosjektet har kritisk matematikkundervisning i fokus, men har et tverrfaglig preg knyttet til demokrati og medborgerskap. Temaer i undervisning og forskning knyttet til prosjektet omfatter samfunnsaktuelle utfordringer og kontroverser, som klimaendringer, bærekraft og konspirasjonsteorier. Begreper og teoretiske rammeverk blir utviklet, og empiriske studier gjennomført. I forbindelse med forskergruppens samarbeid med Raftostiftelsen, har prosjektet utviklet undervisning og forskning knyttet til desinformasjon og roller matematiske representasjoner kan ha for å manipulere leseren. Hauge (2019; 2022) har diskutert roller matematikkdidaktikk kan ha innen falske nyheter, og Hauge, Kacerja og Lilland (2019) har diskutert hvordan matematikkundervisning kan utvikles med utgangspunkt i en konkret konspirasjonsteori presentert på YouTube. Prosjektdeltagere har holdt/holder kurs, workshop og foredrag innen dette temaet ved Raftostiftelsen, Novemberkonferansen, Falstadsenteret, Den nasjonale etterutdanningskonferansen for lærerutdannere i matematikkdidaktikk og Fagpedagogisk dag for lærere i Trøndelag fylke, og for kollegaer og studenter internt.For tiden utvikles dette arbeidet videre ved å se undervisning knyttet til samfunnsaktuelle problemstillinger i lys av skoleplanens verdigrunnlag som vektlegger etisk bevissthet, kritisk tenkning og elevers myndiggjøring. Samfunnsaktuelle problemsstillinger som er inkludert i disse studiene er desinformasjon, klima, KMI (kroppsmasseindeks), trafikksikkerhet og trivsel på arbeidsplassen.En annen problemstilling prosjektet omfatter er knyttet til såkalte «wicked problems», komplekse problemer det er uenighet om hvordan problemet skal forstås og hva den beste løsningen er. Klimaendringer og koronapandemien er eksempler på wicked problems og som her betraktes og diskuteres i undervisningssammenheng. Basert på en masteroppgave innen temaet av Jakob Nakling i kritisk matematikkdidaktikk fra 2021, er en artikkel presentert på konferanse i 2022 (Steffensen, Hauge & Nakling). Samarbeidet fortsetter, og publikasjoner er under arbeid.
Masterstudenter i matematikkdidaktikk inviteres inn i prosjektet med tanke på eget masterarbeid, men også som medforsker og deltaker i prosjektet som sådann. Dette kan være samarbeid om planlegging og gjennomføring av intervensjoner i klasserom knyttet til prosjektets fokus, samt innhenting av data, men kan også handle om analyseutvikling og annet forskningsrelatert arbeid. Tidligere masteroppgaver har vært innen bærekraft og matematikk, med fokus på kompetanse og myndiggjøring. Fem nåværende masterstudenter retter fokus på tall i media og samfunnsaktuelle temaer.