Stadig flere personer overlever traumer og sykdommer som medfører behov for kompleks rehabilitering for å komme tilbake til tidligere funksjonsnivå eller lære å leve med og være fysisk utfordret eller ”som om” normal. Rehabilitering krever tverrfaglig samarbeid og det er fremmet som et utdanningspolitisk virkemiddel i helseprofesjonsutdanningene å understreke det som er felles. Det er økt prioritering av fleksibilitet og tverrfaglig kompetanse. Sykepleieren møter nye utfordringer når de skal organiseres under profesjonsnøytrale ledere og fungere i tverrfaglige behandlingsteam på lik linje med andre profesjoner. Forskning viser at sykepleiere i liten grad kommuniserer eget fag til andre faggrupper i en tverrfaglig kontekst. Sykepleiere som arbeider innen rehabilitering kan oppleve egen funksjon lite synlig og vanskelig å begrepsfeste både for seg selv, andre profesjoner og overfor pasienten. Deres bidrag blir ikke vurdert som spesielt terapeutisk. Til tross for sykepleierens opplevelse av utydelig rolle og pasienters utsagn viser forskning deres funksjon som grunnmuren i rehabiliteringsarbeidet. Studien er en del av et større prosjekt der vi ønsker å videreutvikle teori innen rehabiliteringssykepleiefeltet slik at det kan få implikasjon for sykepleieutøvelse og bidra til bedre ivaretakelse av pasienten. Metode: I denne studien er det sendt ut spørreskjema til 100 sykepleiere i faggruppen for sykepleiere i rehabilitering. Spørreskjemaet hadde 12 åpne spørsmål. 3 med demografiske data og de andre med tema rehabiliteringssykepleierens roller og funksjoner. Data vil bli analysert ved kvalitativ innholdsanalyse med utvikling av kategorier for sykepleiefunksjoner i rehabiliteringsarbeid.