Cristin-prosjekt-ID: 297097
Sist endret: 20. november 2013, 13:48

Cristin-prosjekt-ID: 297097
Sist endret: 20. november 2013, 13:48
Prosjekt

Veien til Bologna - Målformulert undervisning i matematikk

prosjektleder

John Haugan
ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2009 Slutt: 1. august 2011

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Veien til Bologna - Målformulert undervisning i matematikk

Vitenskapelig sammendrag

HiO/IU – som de fleste høgskoler – har emnebeskrivelser som er nokså overfladiske. Beskrivelsene gir informasjon om hvilke temaer som tas opp, og kan tjene som dokumentasjon for dem som allerede kan fagstoffet og som skal vurdere hva kandidater skal ha lært. Beskrivelsene er til lite nytte for studentene i deres arbeid for å lære fagstoff, da beskrivelsene ikke gir informasjon om hva slags kompetanse studentene forventes å ha etter å ha gjennomgått emnet.Arbeider som inngår i prosjektet:1. "Veien til Bologna". Rapport om erfaringer med å organisere undervisning i matematikk i tråd med læringsutbyttebeskrivelser. (I arbeid)2. "Matematikk for studenter: Lineær algebra". Bok/kompendiun utarbeidet som del av prosjketet. (Våren 2009)3. "Oppgaver i lineær algebra". Oppgavesamling utarbeidet som del av prosjektet. (Våren 2009)4. "Undervisning i lineæar algebra". Semesterplan basert på målformuleringer / læringsutbyttebeskrivelser. (Våren 2009)5. "Kalkulus med flere variabler". Bok /kompedium basert på tidligere kompendium og tilpasset til undervisning basert på læringsutbyttebeskrivelser. (Høsten 2010 - )6. "Oppgaver i kalkulus med flere variabler". Oppgavesamling utarbeidet som del av prosjektet. (Høsten 2010)7. "Kalkulus med flere variabler". Bok utgitt på Prentice-Hall 2010.8. "Undervisning i kalkulus med flere variabler". Semesterplan basert på målformuleringer / læringsutbyttebeskrivelser. (Høsten 2010 - )

Metode

1. Jeg vil knytte FoU-virksomheten tett opp til aktiviteten i undervisningssituasjonen. Målformuleringer og oppgaver vil bli strukturert og videreutviklet etter hvert som undervisningen foregår.

2. Et utvalg av studenter vil bli intervjuet for å klarlegge i hvilken grad de bruker målformuleringene, og i hvilken grad de forstår målformuleringene. På Fronter er det mulig å se hvem som leser/laster ned dokumenter som er lagt ut. Data om hvem som leser målformuleringene vil bli samlet inn med jevne mellomrom og korrelert med resultatene fra intervjuene.

3. I forbindelse med intervjuene vil det bli utarbeidet standardiserte spørsmål knyttet til et utvalg av målene. Spørsmålene skal avdekke i hvilken grad studentene har oppfattet innholdet i målene. Spørsmål knyttet til spesielle mål vil bli gjentatt for å se om det har vært utvikling i svarene.

4. Et utvalg av besvarelser på øvingsoppgaver og obligatoriske oppgaver vil bli samlet inn og analysert. Fokus for analysen vil være å avdekke i hvilken grad kompetansemålene er nådd.

5. Data om bruk av kompetansemål innsamlet i løpet av semesteret vil bli korrelert mot eksamensresultater.

6. Hvis det er mulig, vil klassens resultater bli sammenliknet med andre klasser.

prosjektdeltakere

prosjektleder

John Haugan

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Veien til Bologna. Om å beskrive ønsket læringsutbytte i matematikk.

Haugan, John. 2011, OsloMet - storbyuniversitetet. OSLOMETRapport

Kalkulus med flere variabler.

Haugan, John. 2010, Prentice-Hall. OSLOMETLærebok

Matematikk for studenter: Lineær Algebra. 1. utgave.

Haugan, John. 2007, OSLOMETKompendium
1 - 3 av 3