Cristin-prosjekt-ID: 297113
Sist endret: 15. januar 2015, 14:26

Cristin-prosjekt-ID: 297113
Sist endret: 15. januar 2015, 14:26
Prosjekt

Nettbasert automatisk tilbakemelding på innleverte løsningsforslag i realfag

prosjektleder

Reidar Kvadsheim
ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2009 Slutt: 31. desember 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nettbasert automatisk tilbakemelding på innleverte løsningsforslag i realfag

Vitenskapelig sammendrag

Forsøket er et ledd i utviklingen av forskningsbaserte, læringsfremmende og kostnadseffektive studieformer i realfag. Vi vil prøve å komme frem til en god måte å kombinere bruk av moderne datateknologi og internett med andre, mer tradisjonelle pedagogiske arbeidsformer og hjelpemidler.

I tillegg til at datateknologien kan gi store innsparinger av lærerinnsats av visse slag kan den også fremme læring ved å åpne for radikale forbedringer i omfang, hyppighet og raskhet på tilbakemelding til studentene foruten å stimulere til å øke studentenes arbeidsinnsats og muligheter for å arbeide på egen hånd. Datateknologien vil også gjøre det mulig for læreren å stille flere læringsfremmende arbeidskrav til studentene og følge opp kravene. Disse positive mulighetene vil imidlertid bli motarbeidet hvis selve teknologien og bruken av den trekker studentenes oppmerksomhet og tenkning vekk fra det som skal læres. Teknologien kan bl.a. kreve for mye tid og mental kapasitet for studentene å tilegne seg eller å bruke i læringsarbeidet, eller den kan tillate studentene å produsere oppgavesvar ved å erstatte resonnementer med tanketom tastetrykking.

Metode

Eksperiment. Intervju. Spørreskjema.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Reidar Kvadsheim

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Using FlexLearn to improve learning in mathematics and statistics:A web-based learning-aid based on student self-administration and automatic feedback.

Kvadsheim, Reidar; Mehlen, Mari. 2005, Proceedings of the international conference on engineering education ICEE 2005. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Web-based automatic feedback on assignments in statistics: How can it help students learn statistics and universities reduce costs?

Kvadsheim, Reidar; Mehlen, Mari; Kittang, Harald Øyen. 2010, International Journal of Engineering Education. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Does web-based automatic feedback improve learning behavior and examination grades? An experimental study.

Kvadsheim, Reidar; Mehlen, Mari; Kittang, Harald Øyen. 2007, International Conference on Engineering Education 2007. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Does immediate, automatic feedback help to increase study motivation and pass rate? Early experiences in statistics.

Kvadsheim, Reidar; Mehlen, Mari. 2006, ICEE 2006 International Conference on Engineering Education. OSLOMETVitenskapelig foredrag
1 - 4 av 4