Forsøket er et ledd i utviklingen av forskningsbaserte, læringsfremmende og kostnadseffektive studieformer i realfag. Vi vil prøve å komme frem til en god måte å kombinere bruk av moderne datateknologi og internett med andre, mer tradisjonelle pedagogiske arbeidsformer og hjelpemidler.
I tillegg til at datateknologien kan gi store innsparinger av lærerinnsats av visse slag kan den også fremme læring ved å åpne for radikale forbedringer i omfang, hyppighet og raskhet på tilbakemelding til studentene foruten å stimulere til å øke studentenes arbeidsinnsats og muligheter for å arbeide på egen hånd. Datateknologien vil også gjøre det mulig for læreren å stille flere læringsfremmende arbeidskrav til studentene og følge opp kravene. Disse positive mulighetene vil imidlertid bli motarbeidet hvis selve teknologien og bruken av den trekker studentenes oppmerksomhet og tenkning vekk fra det som skal læres. Teknologien kan bl.a. kreve for mye tid og mental kapasitet for studentene å tilegne seg eller å bruke i læringsarbeidet, eller den kan tillate studentene å produsere oppgavesvar ved å erstatte resonnementer med tanketom tastetrykking.