Prosjektet handler om å undersøke behovene i forhold til elektroniske læringsplattformer (Learning Management Systems – LMS) og andre e-læringssystemers funksjonaliteter for å støtte mangfold i utdanningene. Det skal utføres en undersøkelse i form av intervjuer supplert med ”rike bilder” blant studenter, undervisningspersonale og andre personal. Det skal også utføres en undersøkelse av hvilke av de identifiserte behovene som kan teknisk sett tilfredsstilles hos de største LMS-leverandørene. Deretter skal det velges ut et begrenset miljø (for eksempel et kurs, en klasse, en gruppe) der en mulig løsning skal prøves ut. Denne løsningen skal da evalueres på basis av nye intervjuer med brukere av det nye systemet (studenter, ansatte, osv.)
E-læringssystemer (spesielt elektroniske læringsplattformer (LMS) som for eksempel Fronter) brukes flittig i utdanninger ved HiO og i høyere utdanning generelt. Slike systemer gir nødvendigvis føringer både for hvordan undervisningen legges opp og på studentenes lærings- og studieopplevelser. Det er kjent at LMS og andre e-læringssystemer brukes både for læring og i sosiale sammenhenger (for eksempel med hjelp av online diskusjonsfora). Det er også kjent at LMS-bruk har så langt blitt knyttet til økt brukt av skriftlig informasjon, til tross for at det er mulighet for opplasting og nedlasting av både lyd, bilder og videoer. Det er imidlertid lite kunnskap om hvordan bruken av slike systemer støtter eller hindrer læring, engasjement og tilhørighet hos internasjonale og flerkulturelle studenter.
Prosjektet skal undersøke både hva som er gjort, hva som er mulig og hva som er ønskelig i forhold til bruk av e-læring og LMS som støtte for undervisning og læring i et mangfoldig studentmiljø.