Cristin-prosjekt-ID: 300960
Sist endret: 31. mars 2014, 12:28

Cristin-prosjekt-ID: 300960
Sist endret: 31. mars 2014, 12:28
Prosjekt

En studie av elevers utbytte av spesialundervisningstiltak.

prosjektleder

Rolf Bjarne Fasting
ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2007 Slutt: 31. desember 2012

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En studie av elevers utbytte av spesialundervisningstiltak.

Vitenskapelig sammendrag

Tilpasset opplæring har vært et gjennomgående prinsipp for norsk utdanningspolitikk siden midten på 70-tallet. Prinsippet har blitt benyttet både som et redskap i plan- og styringsverket og vært en rettessnor for læreres arbeid med den enkelte elev. Intensjonen bak prinsippet er å øke elevers læring, da særlig hos elever med midlere eller lave skoleprestasjoner. Ser vi nærmere på effekten av prinsippet, er det flere undersøkelser som peker mot at resultatene ikke samsvarer med intensjonene (Grøgaard et. al 2004; Markussen et. al 2003: 2007; Nordahl & Hausstätter, 2009). Det er i midlertidig ulike svakheter i flere av de foreliggende studiene, og ytterligere studier er avgjørende for å kunne få et fullstendig bilde av situasjonen for elever med behov for spesialundervisning. Formålet med studien er dermed å undersøke elevers utbytte av spesialundervisning i fylkene Sør-Trøndelag og Østfold. Målgruppen er ca 50 elever fra 25 skoler på 5. – 7 trinn (oppstart skoleårene 2007/ 08 og 2008/ 09), og elevene skal følges i et treårsløp, fram til 2010/11. Studien er en tidsstudie med skoler som har et samlet omfang av spesialundervisning over landsgjennomsnittet. Studien består av spørreundersøkelser hvor informasjon om elevenes læring, skolemotivasjon og samhandling med medelever innhentes og analyseres i lys av det spesialundervisningstilbudet de mottar. Studien henter data fra elever, lærere, foresatte og skoleledere. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med kollega Trygve Bremnes ved høgskolen i Sør-Trøndelag. Undertegnende er prosjektleder. Prosjektet er tilrådd av Personvernombudet for forskning, ved konsesjon nr 17166.

Metode

Longitudinell - årlige spørreundersøkelse (2007 - 2011) til elever, lærere og foresatte og skoleledere

prosjektdeltakere

prosjektleder

Rolf Bjarne Fasting

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Trygve Sigmund Bremnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Adapted education: the Norwegian pathway to inclusive and efficient education.

Fasting, Rolf Bjarne. 2013, International Journal of Inclusive Education. OSLOMETVitenskapelig artikkel

Inkludering og tilpasset opplæring for de utvalgte?

Fasting, Rolf Bjarne; Hausstätter, Rune; Turmo, Are. 2011, Norsk pedagogisk tidsskrift. HINN, OSLOMET, UIOLeder

Det umuliges kunst: vurdering av læringsutbytte ved spesialundervisning.

Fasting, Rolf Bjarne; Bremnes, Trygve. 2008, Bedre Skole. OSLOMET, NTNUPopulærvitenskapelig artikkel

Assessing learning outcome with pupils receiving special educational services.

Fasting, Rolf Bjarne. 2010, NERA Congress 2010: Activ citizenship. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Assessing learning outcome with pupils who experience difficulty acquiring basic literacy skills.

Fasting, Rolf Bjarne. 2009, NERA’s 37. kongress,. OSLOMETVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »