Vitenskapelig sammendrag
Tilpasset opplæring har vært et gjennomgående prinsipp for norsk utdanningspolitikk siden midten på 70-tallet. Prinsippet har blitt benyttet både som et redskap i plan- og styringsverket og vært en rettessnor for læreres arbeid med den enkelte elev. Intensjonen bak prinsippet er å øke elevers læring, da særlig hos elever med midlere eller lave skoleprestasjoner. Ser vi nærmere på effekten av prinsippet, er det flere undersøkelser som peker mot at resultatene ikke samsvarer med intensjonene (Grøgaard et. al 2004; Markussen et. al 2003: 2007; Nordahl & Hausstätter, 2009). Det er i midlertidig ulike svakheter i flere av de foreliggende studiene, og ytterligere studier er avgjørende for å kunne få et fullstendig bilde av situasjonen for elever med behov for spesialundervisning. Formålet med studien er dermed å undersøke elevers utbytte av spesialundervisning i fylkene Sør-Trøndelag og Østfold. Målgruppen er ca 50 elever fra 25 skoler på 5. – 7 trinn (oppstart skoleårene 2007/ 08 og 2008/ 09), og elevene skal følges i et treårsløp, fram til 2010/11. Studien er en tidsstudie med skoler som har et samlet omfang av spesialundervisning over landsgjennomsnittet. Studien består av spørreundersøkelser hvor informasjon om elevenes læring, skolemotivasjon og samhandling med medelever innhentes og analyseres i lys av det spesialundervisningstilbudet de mottar. Studien henter data fra elever, lærere, foresatte og skoleledere. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med kollega Trygve Bremnes ved høgskolen i Sør-Trøndelag. Undertegnende er prosjektleder. Prosjektet er tilrådd av Personvernombudet for forskning, ved konsesjon nr 17166.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Longitudinell - årlige spørreundersøkelse (2007 - 2011) til elever, lærere og foresatte og skoleledere