Cristin-prosjekt-ID: 304978
Sist endret: 2. desember 2014, 14:55

Cristin-prosjekt-ID: 304978
Sist endret: 2. desember 2014, 14:55
Prosjekt

Grunnlag for læring:Dokumentasjon i skole og barnehage

prosjektleder

Eva Skogen
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2010 Slutt: 1. januar 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Grunnlag for læring:Dokumentasjon i skole og barnehage

Vitenskapelig sammendrag

Grunnlag for læring: Observasjon, kartlegging, vurdering og dokumentasjon i barnehage og skoleI dag brukes begrepet dokumentasjon på flere måter i barnehage og skole. Begrepet er lite diskutert og bruken av begrepet utydelig. Vi mener en tydeliggjøring av begrepsbruken og omfanget av bruk av dokumentasjon er viktig å få fram for pedagoger i barnehage og skole. Denne boken stiller spørsmålet om hvorfor pedagogisk personale skal dokumentere barns utvikling og læring, og avklarer en del begreper innenfor dokumentasjon.Boken belyser hvorfor observasjon, kartlegging, vurdering og dokumentasjon er aktuelt i dag. Dette med bakgrunn i offentlige dokumenter. Hva er målsettingen med ulike dokumentasjonsformer? Hvordan kan og bør lærere og førskolelærere forholde seg til ulike typer av kartlegging og testing? Forfatterne ser også på dokumentasjon i lys av spesialpedagogisk virksomhet. Dette fordi spesialpedagogikken har tradisjoner på dokumentasjon av barn. Boken belyser ulike etiske perspektiver på dokumentasjon og vektlegger barns læring og mestringsfølelse som viktig i denne sammenhengen. Hvordan kan skole og barnehage ta i bruk ulike former for dokumentasjon til barns beste? Hvordan kan dokumentasjon overføres mellom ulike instanser? Disse tema blir også belyst i boken. Bokens målgruppe er førskolelærer- og lærer studenter.Boken vil bli utgitt av Fagbokforlaget

Metode

Intervju og teori/dokumentanalyse

prosjektdeltakere

prosjektleder

Eva Skogen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Sidsel Germeten

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2