Cristin-prosjekt-ID: 305381
Sist endret: 14. januar 2015, 12:04

Cristin-prosjekt-ID: 305381
Sist endret: 14. januar 2015, 12:04
Prosjekt

”Samlingsstund - ny form for helklasseundervisning”

prosjektleder

Elisabeth Bjørnestad
ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - NAFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 11. januar 2010 Slutt: 31. desember 2010

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

”Samlingsstund - ny form for helklasseundervisning”

Vitenskapelig sammendrag

I løpet av de siste 10 - 15 årene har vi fått mange og nye arbeids og aktivitetsformer i klasserommet (Alexander 2000; Bjørnestad 2009; Klette 2003, 2004; Sahlström 2004, 2009). En av dem synes å være bruk av samlinger/samlingsstund (Heikkilä 2006, Melander 2003; Moyles 2003; Sandal 2009). Prosjektet "Samlingsstund - ny form for helklasseundervisning" er en videreføring av dr. avhandlingen ”Seksåringenes pedagogiske aktiviteter” hvor et av de mest framtredende funnene var hvordan samlingsstund i seksåringens klasserom ble benyttet som helklassundervisning. Jeg vil i denne studien forfølge disse funnene og se hvordan de gjør seg gjeldende på andre klassetrinn. Jeg vil komparere 5 årsgrupper i barnehagen, 1.,6. og 7. trinns bruk av samlinger, for på denne måten kunne diskutere hvordan samlinger/samlingsstund kan tolkes som en ny form for helklasseundervisning. Videre vil prosjektet også kartlegge og komparere bruk av ulike former for helklasseundervisning og klasseromsinnredning på ulike klassetrinn. Noen av forskningsspørsmålene er: • Hvilken sammenheng er det mellom klasseromsinnredning og bruk av samlinger?• Hvilke innholdskomponenter består samlingene av på de ulike trinn?• Hvilke interaksjonsformer/ samtalemønstre preger de ulike samlinger?• Er det enkelte fag som blir hyppigere presentert i samlingene?, eventuelt hvilke fag ? Studien vil også rette fokus mot lærernes pedagogiske begrunnelser for hvorfor de benytter samlinger som en form for helklasseundervisning, samt hvordan de definerer denne arbeidsformen.

Metode

Prosjektets metodiske design vil basere seg både på kvalitativ observasjon, bruk av videooptak og intervju med lærere.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Elisabeth Bjørnestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1