Prosjektets innhold og problemstillinger er av tverrfaglig karakter og ligger i møtet mellom en ny barnehagearkitektur og ideer om et alternativt pedagogisk innhold i barnehagen. Spørsmålet om nye barnehagebygg må både ses i lys av endringer i vårt samfunn og i lys av andre pedagogiske ideer enn de som hittil har dominert tenkning om barnehagens innhold og utforming i Norden.
Dette prosjektet bygger på erkjennelsen av at barnehagen både som samfunnsinstitusjon og som bygning er i endring. Fra at barnehagen for 20-30 år siden var et marginalt tilbud til noen få ses institusjonen nå mer og mer som en viktig del av utdanningssystemet der problemstillinger som dreier seg om like muligheter for alle og sosial utjevning (St.meld. 16 (2006-2007, St.meld. 41 (2008-2009))er presserende.Barnehagen er i endring på flere måter, den skal huse mange flere barn under 3 år og imøtekomme endrede behov mht åpningstider. Den skal tilby et læringsmiljø for alle barn uansett kulturell bakgrunn eller behov for særskilt hjelp og støtte (St.meld 16, 2006-2007; Barne- og familiedepartementet, 2005). Mål om full barnehagedekking har ført til storstilt utbygging av barnehager i alle landets kommuner. Barnehagebygningens tradisjonelle utforming, med avdelinger utformet etter modell av hjemmet (Korsvoll 1998, Jansen 2000,Nordin-Hultman 2004) er i mange nye barnehagebygg erstattet med mer åpne og fleksible løsninger i ulike varianter av sone og/eller basebaserte planløsninger. I følge Oslo kommunes funksjons- og arealprogram for nye barnehagebygg (2007) skal alle kommunens nye barnehager utformes etter prinsipper for sone/basebarnehager. I Trondheim og i Bergen satses også på alternativ til avdelingsbarnehagen med mer åpne løsninger ’storbysamarbeidet i barnehagesektoren’ (Buvik, 2004).
Prosjektet "Bedre barnehagebygg" -ledet av Bente Fønnebø (Form/LUI)og prosjektet "Rom for en ny barnehage - intensjoner og realisering"-ledet av Aslaug A Becher (ped/LUI) arbeidet høsten 2009 med å klargjøre og avgrense området for videre forskning og strategisøknader. Det ble høsten 2009 gjennomført befaringer, en seminarrekke og en workshop med deltagere fra ulike aktører i barnehagefeltet og arkitekter. Det ble innsendt strategisøknad fra begge prosjekter. I 2010 er det startet et nytt samarbeid under ledelse av prosfessor Karl Georg Høyer ved forskningsprogrammet TDM Teknologi,design og miljø,Høyskolen i Oslo. Samarbeid og tilknytting til forskningsprosjektet "Det gode skolebygg" og 'storbyprogrammet' er etablert. Samarbeidsrelasjon er opprettet til SINTEF v/seniorforsker Buvik.