Vitenskapelig sammendrag
Et nettverksprosjekt: Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv- fokus på de yngste i barnehagen (se også www.medvirkning.no)Dette prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjoner og situasjoner som belyser barns medvirkning, bli utforsket. Prosjektet består av 5 delprosjekter med felles fokus på de yngste (1-3 år) barnehagebarna..Leder for nettverksprosjektet er Berit Bae, Høgskolen i Oslo. En viktig teoretisk overbygning for alle delprosjektene er at barns medvirkning må forståes som noe annet enn individualistisk rettighetstenkning, men som noe som skjer innenfor et fellesskap og gjennom relasjonserfaringer. Begrepet pedagogisk improvisasjon introduseres som et mulig bidrag til nytenkning om læring både i barnehager og førskolelærerutdanning. Metodologisk bygger delprosjektene på ulike kvalitative tilnærminger, som for eksempel etnografi, intervjuer både individuelt og i gruppe, fenomengrafisk analyser, refleksive samtaler. Prosjektsammendrag for delprosjektet ”Lekende samspill som en del av barns medvirkning”. (leder Berit Bae)Målene med delprosjektet er a) å skaffe dokumentasjon om hvordan lekende samspill kommer til uttrykk blant de yngste i barnehager og knytte det opp mot medvirkningstenkning; og b) bidra til bevisstgjøring og utforske hvordan personalets forståelse av lekende samspill skaper forutsetninger for barns deltagelse Sentrale problemstillinger er:- Hvordan kommer lekende-samspill til uttrykk på småbarnsavdelinger og hvordan bli de møtt? Hvordan erfarer barnehagepersonale det å delta i bevisstgjøringsprosesser med fokus på lekende samspill som en del av de yngstes medvirkning? Metodologisk er prosjektet forankret i et samarbeid med 2 barnehager i en bydel i Oslo, og ingredienser som inngår er: praksisbaserte observasjoner og drøftinger av disse, samt intervjuer med de ulike deltagergruppene
Vis fullstendig beskrivelse