Lærerutdanningen burde være et studium der holdningen til matematikk er positiv siden de skal utdannes til formidling av faget.
Er det sammenheng mellom holdning til faget og valg av studie? Spiller inntakskrav noen rolle? Er det sammenheng mellom karakter og holdning til faget? Hvilke andre forhold kan være av betydning? Hvordan har erfaring/utvikling gjennom barne-, ungdoms-, videregående og senere utdanning vært?
Bakgrunnen her er å kunne sammenlikne erfaring med, og holdning til, matematikk ved forskjellige studier. Til journaliststudiet er det meget høye krav til inntak, men ikke matematikkundervisning (selv om det ofte skrives om emner der matematikkompetanse er nødvendig). Ved mange ingeniørstudier er det matematikk et av hovedtemaene. Ved sykepleierstudiet er spesielle emner i matematikk vesentlig å beherske.
Undersøkelsen gjennomføres gjennom spørreskjema og intervjuer. Studenter svarte på spørsmål om opplevelser av matematikkfaget gjennom barneskole, ungdomsskole og videregående skole. De ble også spurt om egen holdning til faget på det tidspunkt undersøkelsen ble foretatt. Vi har også anmodet om navn med tanke på senere intervju.
Denne kartleggingen allerede blitt gjennomført i studieårene 2008-2009 og 2009-2010. Vi har mer enn 1100 respondenter fra flere utdanninger ved Høgskolen i Oslo: Journalistutdanning, ingeniørutdanning, sykepleierutdanning og lærerutdanningen, både 1. avdeling og 2. avdeling.
Resultatene er allerede blitt registrert og vil bli analysert. Vi bruker en kvantitativ metode for å se om det fins noen sammenhenger. I tillegg ønsker vi å foreta intervju der det kan avklare dataene. Ved behov kan vi utvide datamaterialet høsten 2010.
De første resultatene ble publisert våren 2011, og videre publikasjoner vil følge.