Cristin-prosjekt-ID: 306018
Sist endret: 17. oktober 2014, 16:04

Cristin-prosjekt-ID: 306018
Sist endret: 17. oktober 2014, 16:04
Prosjekt

Barns kropslige lek

prosjektleder

Heid Osnes
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 22. april 2010 Slutt: 17. oktober 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barns kropslige lek

Vitenskapelig sammendrag

Bakgrunn for hovedprosjektet
Inneværende studieår har jeg jobbet med å skrive pensumbok i Kropp, bevegelse og helse sammen med Karen Marie Eid Kaarby og Hilde Nancy Skaug. Dette prosjektet blir ferdig i løpet av sommeren og skal være klar til salg i august/september. Vi har avtale med Universitetsforlaget om trykking og utgivelse. Dette i tillegg til utgivelsen av boka Kropp, bevegelse og læring (skrevet av Jensen og Osnes) som kom høsten 2009, har styrket min interesse for barns kroppslighet, bevegelsesutvikling og læring.

Prosjektbeskrivelse
Lek og bevegelse er barns naturlige uttrykksformer. Det er gjennom kroppen barn lærer og utvikler seg. Barn er kroppslige, og bevegelse er sentralt for barns utvikling, helse og selvoppfatning. Med dette som hovedfokus har jeg inngått samarbeid med kolleger om to tilstøtende prosjekter.

Problemstilling 1
”Kommunikasjon i den kroppslige leken, inne og ute, gjennom hele året”
Den fysiske/kroppslige leken og dens betydning for verbalspråklig utvikling (med særlig vekt på de flerspråklige barna). Dette skjer i samarbeid med Margareth Sandvik og Kari Bratland fra norskseksjonen og er allerede påbegynt.
Vi vil undersøke den fysiske/kroppslige lekens betydning for kommunikasjon i flerspråklige miljøer. Videre vil vi se hva dette har å si for barns helse, trivsel, selvoppfatning og språkutvikling.


Problemstilling 2
Hvordan leker barn kroppslig og hva slags uttrykk har leken? Dette er et samarbeidsprosjekt med Hilde Nancy Skaug og Karen Marie Eid Kaarby.
Vi vil studere hvordan barna kan bli kjent med seg selv og med andre gjennom kroppslig lek og undersøke den kroppslige lekens uttrykk.


Metoder
I begge prosjektene vil vi benytte både deltagende og passiv observasjon. I prosjektet vedrørende språk og kommunikasjon benytter vi også videoopptak. I prosjektet hvordan barn leker vil vi trekke med oss våre studenter i datainnsamlingen.

Teoretiske tilnærminger
Lave og Wengers teori om situert læring
Gibsons begrep om affordance
Bernstein og Thelens dynamisk system teori
Skaalvik perspektiv på selvoppfatning

Utsyr: videokamera

Metode





prosjektdeltakere

prosjektleder

Heid Osnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Kari Bratland

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Margareth Sandvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3