Prosjektet har som mål å tilby en komplementær kompetansepakke og løsninger for å gi de regionale sjømatbedriftene et økonomisk løft med påfølgende vekst
i kystsamfunnet og en økning i forbrukerens bevissthet om utfordringer i det globale matmarkedet. Det vil bli en gjensidig kompetanseoverføring mellom bedrift og forskning som vil finne sted i små og mellomstore sjømatbedrifter som allerede er etablert og har en viss suksess og som dermed lettere kan tilpasse resultatene i sine interne strategier. Prosjektet vil være en metodepilot som kan benyttes til annen sjømat og i andre fiskerier. For å imøtekomme mangelen på markedsføring og kunnskap om fremtidige endringer i sjømatmarkedet vil dette prosjektet belyse noen viktige kvalitetstrinn i verdikjeden fra fangst til forbruk for å kunne skape en merkevare for et utvalg av sjømat fra Trøndelagskysten. Kvaliteter som
vil bli belyst og empirisk undersøkt er i) de helsemessige fordelene ved å spise sjømat, ii) geografisk opprinnelse knyttet til god kvalitet og smak, iii)bærekraftig og miljøvennlig produksjon, iv) innovasjon av produkter med
lengre holdbarhet og som er praktiske å tilberede. Samtidig vil kystens naturlige fortrinn bli fremhevet. Merkevaren vil i første omgang bli utviklet for
det regionale markedet, men kan like godt benyttes til eksport. Den utvalgte sjømaten som det skal utvikles en merkevare for i dette prosjektet er 1. kamskjell (Pecten maximus), 2. taskekrabbe (Cancer pagurus) og 3. blåskjell (Mytilus edulis). Kamskjell, krabbe og blåskjell skal høstes/fanges ved ulike lokaliteter på vestkysten av Norge, i hovedsak på Trøndelagskysten, men kan også skaffes fra utlandet som referansematerialet. Det er med to blåskjellbedrifter, en krabbebedrift og en kamskjell-bedrift i prosjektet.