Sammendrag
Prosjektet undersøker hvordan nettavisenes særegne kontekster bidrar til å forandre nyhetssjangrene i Norge. Med utgangspunkt i kritisk diskursanalytisk teori er målet å avdekke diskursive mønstre i nettnyhetene, prøve å forstå og forklare hvorfor disse mønstrene opptrer, og diskutere hvilken ideologisk funksjon en slik diskursorden kan ha.
Problemstilling
Nyhetstekster i nettaviser opptrer i andre omgivelser og under andre betingelser enn nyhetstekster i papiraviser. Sjangere og tekstnormer er utviklet for at vi skal kunne skape mest mulig hensiktsmessige tekster i forskjellige situasjoner, og dermed vil en slik forandring i konteksten sannsynligvis føre til at nyhetenes tekstnormer og sjangere også forandrer seg. Hovedproblemstillingen blir derfor:
• Hvilke tekstnormer har nettavisene utviklet for å møte de kravene den nye konteksten stiller til nyhetssaker?
I et diskursanalytisk perspektiv er det ikke bare viktig hvilke tekstnormer som utvikles for å møte de praktiske utfordringene i den nye retoriske situasjonen. Minst like viktig er det å undersøke hvordan de nye tekstnormene påvirker meningen i tekstene, og hvilke virkelighetsbilder og tankemønstre (diskurser) tekstnormene legger til rette for. Underproblemstillinger blir derfor:
• Hvordan kommer tekstnormene til uttrykk gjennom journalistenes språklige, visuelle og auditive valg?
• Hvilke former for sosial handling representerer nettnyhetene?
• Hvilke ideologiske funksjoner kan nettnyhetene tenkes å ha? Dvs. hvilke forestillingsrammer, mellommenneskelige relasjoner og identiteter konstrueres eller opprettholdes gjennom tekstene?
Metode
Det er papir- og nettutgavene til VG, Dagbladet og Aftenposten som skal analyseres. Metoden er firedelt: Gjennom en kvalitativ formatanalyse kartlegges mønstre i innholdsseksjonering og paratekster. En form for kvantitativ innholdsanalyse kartlegger systematiske forskjeller i form og innhold mellom papir- og nettsjangrene. På bakgrunn av disse to innledende studiene velges prototypiske nettnyhetstekster ut for kvalitative casestudier. Resultatene suppleres med kvalitative intervjuer med relevante journalister.
Kontekst
Prosjektet er finansiert av Høgskolen i Oslo og Akershus og tilknytta PhD-programmet i medievitenskap og journalistikk ved Universitetet i Oslo. Terje Rasmussen (IMK, UiO) er hovedveileder og Johan L. Tønnesson (ILN, UiO) biveileder. Prosjektet varer fra 1.1.2010 til 31.12.2013.