Vitenskapelig sammendrag
Hovedmålet med prosjektet er:-Å studere hvordan økt fokus på læring i naturmiljø i faget ”kroppsøving” påvirker ungdomsskoleelevers daglige fysiske aktivitet og kosthold, slik dette oppfattes av elevene selv, deres lærere og foresatte.-Å studere hvordan økt omfang av læringssituasjoner i naturmiljø påvirker ungdomsskoleelevers trivsel, faglige læring og helse, slik dette oppfattes av elevene selv, deres lærere og foresatte.-Å studere hvordan praksisrettet FOU-arbeid virker yrkesforberedende på bachelorstudenter ved Institutt for idrettsfag (faglærerutdanning i kroppsøving og idrett, folkehelse) som involveres tettere til praksisfeltet.-Å studere om en gjennom å ta i bruk læringsarenaer og arbeidsformer i naturmiljø kan bidra til å involvere flere elever i gode skolefaglige læreprosesser, og derigjennom redusere sosiale helseforskjeller (etnisitet, kjønn og klasse).-Å utvikle nye modeller for samarbeid mellom høgskole og praksisfelt som tilfører begge parter ny kompetanse.Følgende problemstillinger vil bli belyst:1.Hvordan påvirker økt fokus på læring i naturmiljø i faget ”kroppsøving” ungdomsskoleelevers daglige fysiske aktivitet og kosthold, slik dette oppfattes av elevene selv, deres lærere og foresatte?2.Hvordan påvirker økt fokus på læring i naturmiljø og økt omfang av læringssituasjoner utenfor klasserommet barns trivsel, faglige læring og helse slik dette oppfattes av elevene selv, deres lærere og foresatte?3.Hvordan virker praksisrettet FOU-arbeid yrkesforberedende på bachelorstudenter ved Institutt for idrettsfag (faglærerutdanning i kroppsøving og idrett, folkehelse) som involveres tettere til praksisfeltet?4.Kan en gjennom å ta i bruk læringsarenaer og arbeidsformer i naturmiljø bidra til å involvere flere elever i gode skolefaglige læreprosesser, og derigjennom redusere sosiale helseforskjeller (etnisitet, kjønn og klasse)?
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Empirien skal innsamles gjennom feltarbeid (observasjoner, samtaler, møter) i ungdomsskoleklasser ved en ren ungdomsskole og en felles barne- og ungdomsskole på Østlandet. I tillegg skal fokusgruppeintervjuer og individuelle, kvalitative intervjuer gjennomføres med elever, foreldre og skoleansatte ved de respektive skolene, samt med kommuneansatte som er ansvarlige for folkehelsen i den aktuelle kommune. Studentenes prosjektrapporter vil også inngå som en del av datamaterialet. Det vitenskapsteoretiske utgangspunktet er i det fortolkende paradigmet. Metodetriangulering, der ulike kvalitative metoder brukes, er en fordel da de fleste sosiale fenomener kan ses fra flere sider. Deler av forskningsprosjektet skal gi innsikt i prosesser og særpreg ved et bestemt miljø, samspill mellom mennesker eller endringer i et miljø, og kvalitative metoder i form av observasjon, fokusgruppeintervjuer og kvalitative intervjuer bør da ha en sentral plass. Problemstilling 1 som skal belyse både de skoleansatte og barn og foreldres opplevelse av ungdomsskoleelevenes utøvelse av fysisk aktivitet og sunt kosthold vil ha en kvalitativ tilnærming i form av observasjoner, individuelle dybdeintervjuer og fokusgruppeintervjuer. Når det gjelder problemstilling 2 som omhandler barn og foresattes opplevelse av hvordan den praktiske intervensjonen påvirker barns, trivsel, faglige læring og helse ønskes denne belyst av både kvalitative dybdeintervjuer med barn og foresatte, samt gruppeintervjuer. Problemstilling 3 skal undersøke studentenes syn på yrkesforberedelse gjennom prosjektet skal studeres gjennom prosjektrapporter og dybdeintervjuer. Problemstilling 4 skal kartlegge elever og foreldres syn utdypes gjennom samme metoder som problemstilling 1.
Vis fullstendig beskrivelse