Cristin-prosjekt-ID: 362318
Sist endret: 4. desember 2014, 08:58

Cristin-prosjekt-ID: 362318
Sist endret: 4. desember 2014, 08:58
Prosjekt

Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn skolen? Læreplanprosess belyst ved to cases. (arbeidstittel)

prosjektleder

Pål Kirkeby Hansen
ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2011 Slutt: 31. juli 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn skolen? Læreplanprosess belyst ved to cases. (arbeidstittel)

Vitenskapelig sammendrag

Jeg har deltatt, og noen ganger ledet, læreplanprosesser. To er cases og én ”kontrast” i denne studien: Case 1: Styringsgruppen (1996 – 2004) for Teknologi i skolen. Ideen til emnet teknologi og design kom fra NITO og en grunnskolelektor. Styringsgruppen utviklet bla.a. mål og planer for forsøk med emnet i grunnskolen. Emnet ble eget hovedområde i Naturfag 1.-11.årstrinn i Kunnskapsløftet. Case 2: Læreplangruppen (2005) for Geofag – programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram i Kunnskapsløftet. Ideen til faget kom fra utdanningsministeren selv.Begge cases var entreprenørskap: Deltakerne hadde ikke tidligere fagplaner eller tradisjoner å bygge på. Casene skal belyse problemstillingene: 1. Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn skolen?2. Hvordan samvirker deltakere i en læreplanprosess for et helt nytt emne eller fag?Casene kontrasteres med prosessen i faggruppe Naturfag i Rammeplanutvalget for grunnskolelærerutdanningene (2009). Dette var bare en revisjon av eksisterende naturfagplaner som deltakerne hadde undervis etter i årevis.

Metode

Metoden i studien er dokumentasjon, beskrivelse og analyse baseres på: a) Litteratur, offentlige utredninger, Stortingsmeldinger, -innstillinger og -vedtak.b) Egne arkiver, artikler, rapporter og presentasjoner. c) Arkivmateriale fra involverte institusjoner, partnere og deltakere.d) Læreplaner/studieplaner, læreverk, undervisningsmateriell.e) Intervjuer med sentrale aktører i prosessene.Aktuell litteratur – se Prosjektplan

prosjektdeltakere

prosjektleder

Pål Kirkeby Hansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1