Vitenskapelig sammendrag
Jeg har deltatt, og noen ganger ledet, læreplanprosesser. To er cases og én ”kontrast” i denne studien: Case 1: Styringsgruppen (1996 – 2004) for Teknologi i skolen. Ideen til emnet teknologi og design kom fra NITO og en grunnskolelektor. Styringsgruppen utviklet bla.a. mål og planer for forsøk med emnet i grunnskolen. Emnet ble eget hovedområde i Naturfag 1.-11.årstrinn i Kunnskapsløftet. Case 2: Læreplangruppen (2005) for Geofag – programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram i Kunnskapsløftet. Ideen til faget kom fra utdanningsministeren selv.Begge cases var entreprenørskap: Deltakerne hadde ikke tidligere fagplaner eller tradisjoner å bygge på. Casene skal belyse problemstillingene: 1. Hvorfor og hvordan kommer helt nye emner og fag inn skolen?2. Hvordan samvirker deltakere i en læreplanprosess for et helt nytt emne eller fag?Casene kontrasteres med prosessen i faggruppe Naturfag i Rammeplanutvalget for grunnskolelærerutdanningene (2009). Dette var bare en revisjon av eksisterende naturfagplaner som deltakerne hadde undervis etter i årevis.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Metoden i studien er dokumentasjon, beskrivelse og analyse baseres på: a) Litteratur, offentlige utredninger, Stortingsmeldinger, -innstillinger og -vedtak.b) Egne arkiver, artikler, rapporter og presentasjoner. c) Arkivmateriale fra involverte institusjoner, partnere og deltakere.d) Læreplaner/studieplaner, læreverk, undervisningsmateriell.e) Intervjuer med sentrale aktører i prosessene.Aktuell litteratur – se Prosjektplan
Vis fullstendig beskrivelse