Sammendrag
Målsettingen for prosjektet er å - innenfor HPMT som kontekst for profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling - belyse og finne perspektiv på den enkelte profesjonsutøvers utvikling av sine kompetanser. Et prosessperspektiv på den enkelte profesjonelle persons tilblivelse er sentralt (Fauske og Nygren 2010). Dataene i prosjektet innholder observasjon av HPMT-opplæringen, observasjonsdata/feltnotater. Videre dataproduksjon vil knyttes til behovet for å få mer innsikt i den spesifikke handlingskonteksten for den helhetlige tilnærmingsmetoden – observasjon og kvalitative intervju omkring veiledningssituasjonen mellom Nav-veileder og bruker. Sentrale fokus vil være kommunikasjonen mellom veileder og bruker, og med tanke på at et mål med HPMT er å bidra til økt kompetanse og bedre tjenester i praksisfeltet, vil et begrep som ”handlingskompetanse”være interessant for å studere de strukturer som eventuelt hemmer og fremmer bruken av HPMT.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Målsettingen for prosjektet er å - innenfor HPMT som kontekst for profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling - belyse og finne perspektiv på den enkelte profesjonsutøvers utvikling av sine kompetanser. Et prosessperspektiv på den enkelte profesjonelle persons tilblivelse er sentralt (Fauske og Nygren 2010). Dataene i prosjektet innholder observasjon av HPMT-opplæringen, observasjonsdata/feltnotater. Videre dataproduksjon vil knyttes til behovet for å få mer innsikt i den spesifikke handlingskonteksten for den helhetlige tilnærmingsmetoden – observasjon og kvalitative intervju omkring veiledningssituasjonen mellom Nav-veileder og bruker. Sentrale fokus vil være kommunikasjonen mellom veileder og bruker, og med tanke på at et mål med HPMT er å bidra til økt kompetanse og bedre tjenester i praksisfeltet, vil et begrep som ”handlingskompetanse”være interessant for å studere de strukturer som eventuelt hemmer og fremmer bruken av HPMT.
Vis fullstendig beskrivelse