Vitenskapelig sammendrag
I skoleforsking har problemstillinger knyttet til små skoler som regel vært fraværende. Dette henger sammen med at skoleslaget i de fleste industrialiserte land omfatter få elever, men kanskje også med at den lille skolen med undervisning i aldersblandet gruppe ofte blir sett på som en avviksordning. Bestemte rammefaktorer, som elevgrunnlag og geografisk beliggenhet preger disse skolene, og vi ser dem som en avgrenset gruppe med en særpreget pedagogisk problematikk. Forskningsprosjektet tar sikte på å bidra til økt kunnskap om skole og oppvekst i områder med spredt bebyggelse. Prosjektets delprosjekt er: Fådeltskolen, et middel i kampen mot analfabetisme i utviklingsland? ; IKT som endringsfaktor for små skoler i områder med spredt bebyggelse ; Jevnaldersosialisering i samfunn med små skoler og grissgrendt bosetting i Norge ; Skole og oppvekst i områder med spredt bosetting ; Små barnehager og skoler som læringsarena ; Sosial kompetanse i fådelt skole.
Vis fullstendig beskrivelse