Forsking på lærerens profesjonelle identitet har siden midten av 90-tallet utviklet seg til å bli et eget og voksende forskningsområde, og det er stor enighet om lærerutdanningens betydning for den profesjonelle identiteten. I min studie søker jeg innsikt i utforming av lærerstudenters profesjonelle "selv" innenfor et konkret utdanningsrom. Åtte lærerstudenter følges gjennom tre år av lærerutdanningen, fra 2010 til 2012.
Målet med studien er å få innsikt i hvordan studentenes profesjonelle selv blir konstruert gjennom lærerutdanningen, og på den måten også kunne si noe om hva for profesjonalitet som muliggjøres innenfor den aktuelle institusjonen. Det som kan skje vil henge sammen med den logikken som virker i det aktuelle rommet. En del praksiser og væremåter oppleves som ”normale” og ut fra det som oppleves som normalt vil individene danne eller regulere seg selv.
Basert på hovedsakelig teoriene til Foucault ser jeg hvordan ulike diskurser (dominerende diskurser og motdiskurser) sammen danner en logikk for utforming av det profesjonelle selvet i utdanningsrommet, og jeg forsøker å få innsikt i hva for profesjonalitet som muliggjøres.