Cristin-prosjekt-ID: 401179
Sist endret: 21. januar 2014, 14:23

Cristin-prosjekt-ID: 401179
Sist endret: 21. januar 2014, 14:23
Prosjekt

Helsetjenestekvalitet i de hjemmebaserte tjenestene

prosjektleder

Jörg Werner Kirchhoff
ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sykepleievitenskap

Tidsramme

Avsluttet
Start: 12. mai 2012 Slutt: 31. januar 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Helsetjenestekvalitet i de hjemmebaserte tjenestene

Vitenskapelig sammendrag

Kvalitet i helsetjenesteutøvelsen er et ønske og en rettighet brukerne av helsetjenestene har, og dermed et ansvar som tilfaller det offentlige helsevesen og de som yter helsetjenester. Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011-2015) vektlegger blant annet helsetjenestens ansvar for å etablere evalueringssystemer for brukerne av helsetjenestene, slik at brukernes erfaringer kan danne grunnlag for kvalitetsutviklingsarbeidet i kommunehelsetjenesten.Forskning viser at brukernes erfaringer og tilfredshet med kvalitet på helsetjenestetilbudet kan påvirke rehabilitering og helse (Wilde Larsson & Larsson, 2009). Pasienter som er tilfredse med helsetjenestetilbudet, følger i større grad anbefalinger om behandling og oppnår bedre helse (Wagner & Bear, 2009). I tillegg er pasienttilfredshet en viktig bidragsyter til menneskers livskvalitet (Guldvog, 1999). Brukere som er tilfredse med tilbudet, oppnår med andre ord i større grad en bedre helse. Det er dessuten kjent at brukernes opplevelse av kvalitet varierer med deres grad av tilhørighet i et sosialt fellesskap. Eksempelvis kan et mangelfullt sosialt nettverk blant brukere føre til at ansatte i kommunal virksomhet inngår i en strategi for å dekke deres sosiale behov (Dale et al., 2010). I tillegg kan brukerens nettverk påvirke opplevelsen av kvalitet ved at aktører i nettverket kan gi ulike tilbakemeldinger og vurderinger av tjenestetilbudet, samt fremme krav på vegne av brukeren (Tønnessen, Førde & Nortvedt, 2009). Det er derfor viktig å se på egenskaper ved brukerens sosiale nettverks og dets betydning for opplevelsen av helsetjenestekvalitet for å avdekke brukernes syn på helsetjenestekvaliteten.Dette prosjektet tar for seg begge perspektivene, dvs. å kartlegge brukernes erfaringer av helsetjenestekvaliteten i hjemmebaserte tjenester og hvilke erfaringene som er betydningsfulle for brukerne, samt om og på hvilken måte pasienters sosiale nettverk påvirker denne opplevelsen. Det er få studier som inkluderer begge perspektiver og studien blir dermed et viktig bidrag i forståelsen av tjenestekvalitet i seg selv.

Metode

Prosjektet er en spørreskjemaundersøkelse om brukernes erfaringer med kvaliteten og deres tilfredshet med helsetjenestene i en kommune i Østfold.Datainnsamlingen vil gjennomføres av ansatte i kommunene som distribuerer et informasjonsskriv om prosjektet og selve skjemaet. Brukere som deltar, besvarer spørreskjemaet og legger det i en lukket konvolutt og returnerer konvolutten til ansatte som videresender det til prosjektleder. NSD er kontaktet og har informert om at prosjektet ikke er meldepliktig verken til NSD eller REK.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Jörg Werner Kirchhoff

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold

Vigdis Abrahamsen Grøndahl

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sykepleie, helse og bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold

Liv Karin Halvorsen Bastøe

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold

Kirsti Lauvli Andersen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold
1 - 4 av 4