Cristin-prosjekt-ID: 403474
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 403474
Sist endret: 10. desember 2007, 00:00
Prosjekt

Spillet i rommet mellom teater og utdanning. Elementer i skuespillerlærerens utarbeiding og gjennomføring av det gode Teater-i-undervisningen-programmet

prosjektleder

Kari Mjaaland Heggstad
ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Teatervitenskap

Emneord

Utdanning • Dramapedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2004 Slutt: 31. desember 2007

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Spillet i rommet mellom teater og utdanning. Elementer i skuespillerlærerens utarbeiding og gjennomføring av det gode Teater-i-undervisningen-programmet

Sammendrag

Målet med forskningsprosjektet er å erverve en dypere forståelse for skuespillerlærerens forutsetninger, kompetanse og kyndighet - og derved søke forståelse for den komplekse veven av teater og dramapedagogikk som TIU-hendelsen er sammensatt av. Skuespillerlærerens forståelse og faglige kompetanse samt programmets kvalitet, vil sannsynligvis først og fremst vil komme til syne i de valgene skuespillerlæreren gjør; både i utviklingen av programmet (forestillingsdel og dramapedagogisk del) – og i gjennomføringen av programmet (planlagte og improviserte handlinger). For å få tak i hvordan den kyndige TIU-arbeideren handler og reflekterer innenfor dette dobbelte formidlingsfeltet, går jeg inn i en nærstudie av ett utvalgt eksempel. Jeg ser på fire ulike gjennomføringer av ett enkelt TIU-program. Jeg forventer at materialet vil vise punkter i veven av kunstnerisk og didaktisk refleksjon og handling som skaper undring og som det er verdt å studere mer nærgående. Slik sett tror jeg undersøkelsen kan fortelle både noe spesielt og generelt om sjangeren og skuespillerlærerens væren i programmet/hendelsen. Handlingene/programmet skal være de direkte formidlingskildene. Observasjon blir den ’tekst’ som jeg primært vil forholde meg til. Intervju av skuespillerlærerne vil fungere som supplerende materiale. Det eksemplariske materialet er hentet fra et erfarent TIU-kompani fra Storbritannia (det er der en finner den tyngste erfaringen og den lengste tradisjonen innen TIU). Programmet er utforsket (researched/deviced) av skuespillerlærerne selv.

Vitenskapelig sammendrag

Målet med forskningsprosjektet er å erverve en dypere forståelse for skuespillerlærerens forutsetninger, kompetanse og kyndighet - og derved søke forståelse for den komplekse veven av teater og dramapedagogikk som TIU-hendelsen er sammensatt av. Skuespillerlærerens forståelse og faglige kompetanse samt programmets kvalitet, vil sannsynligvis først og fremst vil komme til syne i de valgene skuespillerlæreren gjør; både i utviklingen av programmet (forestillingsdel og dramapedagogisk del) – og i gjennomføringen av programmet (planlagte og improviserte handlinger). For å få tak i hvordan den kyndige TIU-arbeideren handler og reflekterer innenfor dette dobbelte formidlingsfeltet, går jeg inn i en nærstudie av ett utvalgt eksempel. Jeg ser på fire ulike gjennomføringer av ett enkelt TIU-program. Jeg forventer at materialet vil vise punkter i veven av kunstnerisk og didaktisk refleksjon og handling som skaper undring og som det er verdt å studere mer nærgående. Slik sett tror jeg undersøkelsen kan fortelle både noe spesielt og generelt om sjangeren og skuespillerlærerens væren i programmet/hendelsen. Handlingene/programmet skal være de direkte formidlingskildene. Observasjon blir den ’tekst’ som jeg primært vil forholde meg til. Intervju av skuespillerlærerne vil fungere som supplerende materiale. Det eksemplariske materialet er hentet fra et erfarent TIU-kompani fra Storbritannia (det er der en finner den tyngste erfaringen og den lengste tradisjonen innen TIU). Programmet er utforsket (researched/deviced) av skuespillerlærerne selv.

Tittel

Playing Betwixt and Between Acting and Education. Elements in the actor-teacher’s work on the well developed TIE program.

Sammendrag

The aim of the reseqarch is to reach a deeper understanding of the phenomenon TIE and the actor-teacher’s competence and skills manifested in the TIE-work. Research questions: How do the qualities of a TIE program appear? How does the actor-teacher’s competencies influence the construction of and the running of a program? How does the actor-teacher deal with the unexpected? How can a group of actor-teachers and their TIE program serve as didactic example in order to get a deeper understanding of TIE? I am searching for answers to my questions through the study of one chosen program (British TIE-company). The program is videorecorded in five different performances.

Vitenskapelig sammendrag

The aim of the reseqarch is to reach a deeper understanding of the phenomenon TIE and the actor-teacher’s competence and skills manifested in the TIE-work. Research questions: How do the qualities of a TIE program appear? How does the actor-teacher’s competencies influence the construction of and the running of a program? How does the actor-teacher deal with the unexpected? How can a group of actor-teachers and their TIE program serve as didactic example in order to get a deeper understanding of TIE? I am searching for answers to my questions through the study of one chosen program (British TIE-company). The program is videorecorded in five different performances.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Kari Mjaaland Heggstad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

A workshop based on A Summer's Day by Jon Fosse.

Heggstad, Kari Mjaaland; Eriksson, Stig A.; Hodneland, Lei. 2006, utenTitteltekst. HVL, DIVNORSKVitenskapelig foredrag

Et avgrenset rom - en avgrenset tid. En workshop i Jon Fosses dramatisk univers.

Heggstad, Kari Mjaaland. 2006, Drama Boreale. Den femte nordisk drama- og teaterpedagogiske samling. HVLVitenskapelig foredrag

Om å bruke retorisk teori som analyseredskap i dramaforskning.

Heggstad, Kari Mjaaland. 2006, Drama Boreale 2006 - den femte nordiske drama- og teaterpedagogiske samling. HVLVitenskapelig foredrag

TIU i retorisk perspektiv - et analyseeksempel.

Heggstad, Kari Mjaaland. 2007, Tapir Akademisk Forlag. HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Zooming in the Signs - A strategy for analysing TIE.

Heggstad, Kari Mjaaland. 2005, Researching Drama and Theatre in Education. HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 5