Sammendrag
Målet med forskningsprosjektet er å erverve en dypere forståelse for
skuespillerlærerens forutsetninger, kompetanse og kyndighet - og derved søke
forståelse for den komplekse veven av teater og dramapedagogikk som
TIU-hendelsen er sammensatt av.
Skuespillerlærerens forståelse og faglige kompetanse samt programmets kvalitet,
vil sannsynligvis først og fremst vil komme til syne i de valgene
skuespillerlæreren gjør; både i utviklingen av programmet (forestillingsdel og
dramapedagogisk del) – og i gjennomføringen av programmet (planlagte og
improviserte handlinger). For å få tak i hvordan den kyndige TIU-arbeideren
handler og reflekterer innenfor dette dobbelte formidlingsfeltet, går jeg inn
i en nærstudie av ett utvalgt eksempel. Jeg ser på fire ulike gjennomføringer
av ett enkelt TIU-program.
Jeg forventer at materialet vil vise punkter i veven av kunstnerisk og
didaktisk refleksjon og handling som skaper undring og som det er verdt å
studere mer nærgående. Slik sett tror jeg undersøkelsen kan fortelle både noe
spesielt og generelt om sjangeren og skuespillerlærerens væren i
programmet/hendelsen. Handlingene/programmet skal være de direkte
formidlingskildene. Observasjon blir den ’tekst’ som jeg primært vil forholde
meg til. Intervju av skuespillerlærerne vil fungere som supplerende materiale.
Det eksemplariske materialet er hentet fra et erfarent TIU-kompani fra
Storbritannia (det er der en finner den tyngste erfaringen og den lengste
tradisjonen innen TIU). Programmet er utforsket (researched/deviced) av
skuespillerlærerne selv.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Målet med forskningsprosjektet er å erverve en dypere forståelse for
skuespillerlærerens forutsetninger, kompetanse og kyndighet - og derved søke
forståelse for den komplekse veven av teater og dramapedagogikk som
TIU-hendelsen er sammensatt av.
Skuespillerlærerens forståelse og faglige kompetanse samt programmets kvalitet,
vil sannsynligvis først og fremst vil komme til syne i de valgene
skuespillerlæreren gjør; både i utviklingen av programmet (forestillingsdel og
dramapedagogisk del) – og i gjennomføringen av programmet (planlagte og
improviserte handlinger). For å få tak i hvordan den kyndige TIU-arbeideren
handler og reflekterer innenfor dette dobbelte formidlingsfeltet, går jeg inn
i en nærstudie av ett utvalgt eksempel. Jeg ser på fire ulike gjennomføringer
av ett enkelt TIU-program.
Jeg forventer at materialet vil vise punkter i veven av kunstnerisk og
didaktisk refleksjon og handling som skaper undring og som det er verdt å
studere mer nærgående. Slik sett tror jeg undersøkelsen kan fortelle både noe
spesielt og generelt om sjangeren og skuespillerlærerens væren i
programmet/hendelsen. Handlingene/programmet skal være de direkte
formidlingskildene. Observasjon blir den ’tekst’ som jeg primært vil forholde
meg til. Intervju av skuespillerlærerne vil fungere som supplerende materiale.
Det eksemplariske materialet er hentet fra et erfarent TIU-kompani fra
Storbritannia (det er der en finner den tyngste erfaringen og den lengste
tradisjonen innen TIU). Programmet er utforsket (researched/deviced) av
skuespillerlærerne selv.
Vis fullstendig beskrivelse