Sammendrag
De begrep vi har til rådighet i vår tenkning om undervisning regulerer måten vi
ser, forstår, forholder oss til undervsiningsfenomen, og derved også måten vi
handler som lærere. De bidrar sterkt til å utgjøre vår didaktiske kompetanse.
Det er svært viktig at de begreper som tilbys har potensiale i seg til å gripe
kompleksiteten i den pedagogiske verden og hjelpe oss til å forstå de oftes
subtile mekansimer som opererer i utdanningskulturen og som skaper betingelser
for hva som kan skje og hva slags identitetsutvikling og læring som kan finne
sted. Prosjektet diskuterer undervisning som en praksis som foregår innenfor
et mangedimensjonalt, dynamiksk og organisk sosio - kulturelt rom. For å
forstå denne virksomheten introduseres begreper som bl.a. curriculært rom,
diskurser, makt/kunnskapsrelasjoner, vitensformaterende mekanismer, didaktisk
dramaturgi, identitetskonstruksjon. Gjennom slike og andre begreper søker
prosjektet å gjøre "rom"- tenkning til mønster for didaktisk forstålse og
endring, samtidig som det søker, gjennom alternative redskaper, å gi bidrag
til å kunne forholde seg vitenskapelig til undervisning, lærerutdanning og
annen profesjonsutdanning. Prosjektet dokumenteres som bok: Det curriculære
rommet - et bidrag til forståelse og utforsking av didaktisk praksis (ca. 200
sider)
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
De begrep vi har til rådighet i vår tenkning om undervisning regulerer måten vi
ser, forstår, forholder oss til undervsiningsfenomen, og derved også måten vi
handler som lærere. De bidrar sterkt til å utgjøre vår didaktiske kompetanse.
Det er svært viktig at de begreper som tilbys har potensiale i seg til å gripe
kompleksiteten i den pedagogiske verden og hjelpe oss til å forstå de oftes
subtile mekansimer som opererer i utdanningskulturen og som skaper betingelser
for hva som kan skje og hva slags identitetsutvikling og læring som kan finne
sted. Prosjektet diskuterer undervisning som en praksis som foregår innenfor
et mangedimensjonalt, dynamiksk og organisk sosio - kulturelt rom. For å
forstå denne virksomheten introduseres begreper som bl.a. curriculært rom,
diskurser, makt/kunnskapsrelasjoner, vitensformaterende mekanismer, didaktisk
dramaturgi, identitetskonstruksjon. Gjennom slike og andre begreper søker
prosjektet å gjøre "rom"- tenkning til mønster for didaktisk forstålse og
endring, samtidig som det søker, gjennom alternative redskaper, å gi bidrag
til å kunne forholde seg vitenskapelig til undervisning, lærerutdanning og
annen profesjonsutdanning. Prosjektet dokumenteres som bok: Det curriculære
rommet - et bidrag til forståelse og utforsking av didaktisk praksis (ca. 200
sider)
Vis fullstendig beskrivelse