Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
403698
Sist endret:
8. januar 2015, 15:26
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
403698
Sist endret:
8. januar 2015, 15:26
Prosjekt
God nok i norsk? Læringsprosesser hos minoritetselever på grunnskolens 5. - 7. trinn
prosjektleder
prosjektleder
Kjartan Sørland
ved Høgskulen på Vestlandet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Høgskulen på Vestlandet
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Nordiske språk
Emneord
Skriveutvikling • Leseforståelse • Norsk som andrespråk
Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon
hib.no Kjartan.Sorland
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. august 2007
Slutt:
31. desember 2010
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
God nok i norsk? Læringsprosesser hos minoritetselever på grunnskolens 5. - 7. trinn
Sammendrag
Prosjektet tar sikte på å følge og beskrive språkutviklingen i norsk til et utvalg minoritetselever på grunnskolens mellomtrinn. Bedre beskrivelser av språklæringsforløpene kan gi bedre grunnlag for bedømming av elevenes framgang. Prosjektet har også som mål å trene deltakende grunnskolelærere i språkvurdering og vinne erfaringer med ulike former for kartlegging av sentrale sider ved elevenes språklige kompetanse. Prosjektet bruker i stor grad skrifttekster fra elevene ved kartleggingen av ferdighetene, både fortellinger, saktekster og fagtekster. Prosjektet samler inn materiale fra elever med ulik oppholdstid og ankomstalder til Norge, men prøver også å følge en mindre gruppe elever de tre første skoleårene i norsk skole.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet tar sikte på å følge og beskrive språkutviklingen i norsk til et utvalg minoritetselever på grunnskolens mellomtrinn. Bedre beskrivelser av språklæringsforløpene kan gi bedre grunnlag for bedømming av elevenes framgang. Prosjektet har også som mål å trene deltakende grunnskolelærere i språkvurdering og vinne erfaringer med ulike former for kartlegging av sentrale sider ved elevenes språklige kompetanse. Prosjektet bruker i stor grad skrifttekster fra elevene ved kartleggingen av ferdighetene, både fortellinger, saktekster og fagtekster. Prosjektet samler inn materiale fra elever med ulik oppholdstid og ankomstalder til Norge, men prøver også å følge en mindre gruppe elever de tre første skoleårene i norsk skole.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Kjartan Sørland
Prosjektleder
ved Høgskulen på Vestlandet
Vigdis Rosvold Alver
Prosjektdeltaker
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Harald Berggreen
Prosjektdeltaker
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
1
-
3
av
3
Resultater
Resultater
God nok i norsk? Rapport frå eit skriveutviklingsprosjekt.
Sørland, Kjartan. 2010, Den 4.konferanse om norsk som andrespråk. HVL
Vitenskapelig foredrag
1
-
1
av
1