Sammendrag
I juni-juli 2009 holdt tre representanter fra Høgskolen i Bergen en serie
workshops og et symposium arrangert over en periode på to uker, i Phnom Penh,
Kambodsja. Deltakerne i workshops og symposiet, var lærerutdannere og
lærerstudenter fra National Institute of Education, samt rektorer fra lokale
skoler.
Det symposiet blant annet avdekket, var at lærerutdannerne og lærerstudentene
var svært bekymret for ulike problemer i utdanningssystemet, som syntes å være
forankret i det de beskrev som en mangel på profesjonalitet blant
kambodsjanske lærere, spesielt når det gjaldt yrkesetikk. Yrkesetikk for
lærere er en standard for en lærers oppførsel. Yrkesetikk er en del av den
generelle etikken som har spesiell oppmerksomhet til relevante yrkesmessige
egenskaper. Yrkesetikk handler om hva som er rett og galt, godt og mindre godt
i utøvelsen av et yrke. Den omhandler etiske utfordringer ligger i utøvelsen
av et bestemt yrke.
En yrkesetikk for lærere, kan av flere grunner synes nødvendig. Lærere har stor
innflytelse på sine studenter gjennom hva de sier, gjør og er, både i og
utenfor skolen. I Norge er det ikke skrevet yrkesetikk for lærere av flere
grunner. En av dem er frykten for instrumentalisme og troen på at lærerens
arbeid er så bredt, at alle ikke kan inkluderes i én yrkesetikk.
Når du arbeider med begrepet etikk, trenger man å være ekstra oppmerksom, i
forhold til at Kambodsja e et theravadabuddhistisk land. Buddhismen har i
mange hundre år bidratt til å forme den kultur og etikk i det kambodsjanske
samfunnet. Når du gjør aksjonsforskning med fokus på etikk i dette landet, er
det avgjørende at forskere klare over hvordan de tolker begrepet etikk og er
klare over kulturelle forskjeller. Begrepet etikk er forankret i
theravadabuddhismen, blant dem forestillingen om karma og vekt på medfølelse
for alle levende vesener. Denne typen tenkning er også en del av en
skoletradisjon der det er stor respekt for alder og for enveis kommunikasjon i
undervisningen, noe som kan påvirke forskningsprosjektet.
Med dette som utgangspunkt, syntes det hensiktsmessig å starte et
aksjonsforskningsprosjekt, snarere enn en mer tradisjonell form for forskning.
Forskningen bør være fokusert, ikke bare på å utvide vitenskapelig kunnskap,
men også på å igangsette endring i en eksisterende situasjon. Aksjonsforskning
er foretatt på grunn av gransker praksis, og deretter søke å forbedre praksis
basert på hva som er oppdaget (Hatch, 2002). I tillegg har aksjonsforskning
fordelen av å være deltakende og dialogisk, og dermed bidra til faglig
utvikling
Forskningsfokus må bli og utviklet og spesifisert i dialog med våre
forskningspartnere i Kambodsja og vi vil samarbeide i planleggingen. Disse
første diskusjonene er viktige, for å sikre at vi har en felles forståelse av
forskningens mål og metoder. Prosjektet vil begynne i det små og gradvis
utvide. Den innledende fasen vil omfatte bare lærerutdannere fra HiB og deres
kambodsjanske partnere. Denne gruppen vil utforske sin egen profesjonalitet og
mangler i forhold til denne, før vi vurderer mer generelle problemstillinger.
Den neste fasen vil utvides til å inkludere lærerstudenter fra de samme
institusjonene. Fokus for forskningen deres vil bli å utvikle profesjonalitet
blant lærerstudentene. Forskningen vil følge lærerstudentene inn i skolene,
når de har fullført studiene sine, både i Norge og Kambodsja.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
I juni-juli 2009 holdt tre representanter fra Høgskolen i Bergen en serie
workshops og et symposium arrangert over en periode på to uker, i Phnom Penh,
Kambodsja. Deltakerne i workshops og symposiet, var lærerutdannere og
lærerstudenter fra National Institute of Education, samt rektorer fra lokale
skoler.
Det symposiet blant annet avdekket, var at lærerutdannerne og lærerstudentene
var svært bekymret for ulike problemer i utdanningssystemet, som syntes å være
forankret i det de beskrev som en mangel på profesjonalitet blant
kambodsjanske lærere, spesielt når det gjaldt yrkesetikk. Yrkesetikk for
lærere er en standard for en lærers oppførsel. Yrkesetikk er en del av den
generelle etikken som har spesiell oppmerksomhet til relevante yrkesmessige
egenskaper. Yrkesetikk handler om hva som er rett og galt, godt og mindre godt
i utøvelsen av et yrke. Den omhandler etiske utfordringer ligger i utøvelsen
av et bestemt yrke.
En yrkesetikk for lærere, kan av flere grunner synes nødvendig. Lærere har stor
innflytelse på sine studenter gjennom hva de sier, gjør og er, både i og
utenfor skolen. I Norge er det ikke skrevet yrkesetikk for lærere av flere
grunner. En av dem er frykten for instrumentalisme og troen på at lærerens
arbeid er så bredt, at alle ikke kan inkluderes i én yrkesetikk.
Når du arbeider med begrepet etikk, trenger man å være ekstra oppmerksom, i
forhold til at Kambodsja e et theravadabuddhistisk land. Buddhismen har i
mange hundre år bidratt til å forme den kultur og etikk i det kambodsjanske
samfunnet. Når du gjør aksjonsforskning med fokus på etikk i dette landet, er
det avgjørende at forskere klare over hvordan de tolker begrepet etikk og er
klare over kulturelle forskjeller. Begrepet etikk er forankret i
theravadabuddhismen, blant dem forestillingen om karma og vekt på medfølelse
for alle levende vesener. Denne typen tenkning er også en del av en
skoletradisjon der det er stor respekt for alder og for enveis kommunikasjon i
undervisningen, noe som kan påvirke forskningsprosjektet.
Med dette som utgangspunkt, syntes det hensiktsmessig å starte et
aksjonsforskningsprosjekt, snarere enn en mer tradisjonell form for forskning.
Forskningen bør være fokusert, ikke bare på å utvide vitenskapelig kunnskap,
men også på å igangsette endring i en eksisterende situasjon. Aksjonsforskning
er foretatt på grunn av gransker praksis, og deretter søke å forbedre praksis
basert på hva som er oppdaget (Hatch, 2002). I tillegg har aksjonsforskning
fordelen av å være deltakende og dialogisk, og dermed bidra til faglig
utvikling
Forskningsfokus må bli og utviklet og spesifisert i dialog med våre
forskningspartnere i Kambodsja og vi vil samarbeide i planleggingen. Disse
første diskusjonene er viktige, for å sikre at vi har en felles forståelse av
forskningens mål og metoder. Prosjektet vil begynne i det små og gradvis
utvide. Den innledende fasen vil omfatte bare lærerutdannere fra HiB og deres
kambodsjanske partnere. Denne gruppen vil utforske sin egen profesjonalitet og
mangler i forhold til denne, før vi vurderer mer generelle problemstillinger.
Den neste fasen vil utvides til å inkludere lærerstudenter fra de samme
institusjonene. Fokus for forskningen deres vil bli å utvikle profesjonalitet
blant lærerstudentene. Forskningen vil følge lærerstudentene inn i skolene,
når de har fullført studiene sine, både i Norge og Kambodsja.
Vis fullstendig beskrivelse