Cristin-prosjekt-ID: 403797
Sist endret: 16. februar 2015, 16:26

Cristin-prosjekt-ID: 403797
Sist endret: 16. februar 2015, 16:26
Prosjekt

Teater som danning. Om å lære å lære gjennom arbeid med teatertekst - med Bertolt Brechts lærestykkefragment Untergang des Egoisten Fatzers som utgangspunkt.

prosjektleder

Stig Audun Eriksson
ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Teatervitenskap

Emneord

Teater • Dramapedagogikk • Danning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 30. desember 2010 Slutt: 30. desember 2012

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Teater som danning. Om å lære å lære gjennom arbeid med teatertekst - med Bertolt Brechts lærestykkefragment Untergang des Egoisten Fatzers som utgangspunkt.

Tittel

Theatre as formation. Learning about learning to work with theatre text - with Bertolt Brecht's Lehrstück-fragment Downfall of the Egotist Johann Fatzer as a point of departure

Sammendrag

The project builds on the Project Arts Didactics (Høgskolen i Bergen) and the Project Theatrical Action Research in Organizational Development (University of Applied Sciences Osnabrück). General aims: Development of competences in drama and theatre. Investigation of thematic contents of the play fragments, which describes existential tensions between collective interests and individual demands and opportunism. Spesific aim: Application of aesthetic-political formation in education of teacher students and students involved in vocational training (Lehrlinge-education).

Vitenskapelig sammendrag

The project builds on the Project Arts Didactics (Høgskolen i Bergen) and the Project Theatrical Action Research in Organizational Development (University of Applied Sciences Osnabrück). General aims: Development of competences in drama and theatre. Investigation of thematic contents of the play fragments, which describes existential tensions between collective interests and individual demands and opportunism. Spesific aim: Application of aesthetic-political formation in education of teacher students and students involved in vocational training (Lehrlinge-education).

Due to lack of funding, the project could not be completed as a joint Norwegian-German research project. However, the project leader (Eriksson) developed the project into a contribution to the book project: Teater som danning (Theatre as Bildung), now with Brecht's text fragment Fatzer as background for a study of 5 professional actors' view of "Bildung" as an element in their rehearsing of this play text for performance.   

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Stig Audun Eriksson

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Teaterprøven som danningsarena. Perspektiver på skuespillerens danning.

Eriksson, Stig A.. 2013, Fagbokforlaget. HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 1 av 1