Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
403899
Sist endret:
21. januar 2014, 10:08
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
403899
Sist endret:
21. januar 2014, 10:08
Prosjekt
Lese- og skriveferdigheter ved skolestart
prosjektleder
prosjektleder
Audhild Nedberg
ved UiT Norges arktiske universitet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
UiT Norges arktiske universitet
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Fagdidaktikk
Emneord
FoU • Tilpasset opplæring
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. august 2003
Slutt:
1. juli 2006
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Engelsk
Tittel
Lese- og skriveferdigheter ved skolestart
Sammendrag
Forskningsprosjektet tar sikte på å kartlegge hva seksåringer har av lese- og skriveferdigheter i det de starter på skolen. Ved studie- og skolestart i 2003, 2004 og 2005 har fordypnings- og videreutdanningsstudenter i norsk intervjuet hver sin elev om forhold som kan si noe om hva slags stadium eleven er på i skriftspråksutviklinga. Dataene er lagt inn i et statistikkprogram slik at studentene både får dybdekunnskap om ?sin? elev og et samlet bilde av bredden av ?hva seksåringer kan?. Dette dannet et grunnlag i studiet for å utforske og diskutere tilpasset opplæring ut fra erfaringsbasert kunnskap. Prosjektet ? dvs å forske i praksisfeltet sammen med studenter - vil fortsette i 2006. I løpet av våren 2006 behandles materialet for de tre første årene (ca 100 elever) av prosjektleder.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Forskningsprosjektet tar sikte på å kartlegge hva seksåringer har av lese- og skriveferdigheter i det de starter på skolen. Ved studie- og skolestart i 2003, 2004 og 2005 har fordypnings- og videreutdanningsstudenter i norsk intervjuet hver sin elev om forhold som kan si noe om hva slags stadium eleven er på i skriftspråksutviklinga. Dataene er lagt inn i et statistikkprogram slik at studentene både får dybdekunnskap om ?sin? elev og et samlet bilde av bredden av ?hva seksåringer kan?. Dette dannet et grunnlag i studiet for å utforske og diskutere tilpasset opplæring ut fra erfaringsbasert kunnskap. Prosjektet ? dvs å forske i praksisfeltet sammen med studenter - vil fortsette i 2006. I løpet av våren 2006 behandles materialet for de tre første årene (ca 100 elever) av prosjektleder.
Vis
fullstendig beskrivelse
Tittel
Knowledge of literacy when children start school at the age of six in Norway
Sammendrag
The aim of the project is to find out what children manage in according to reading and writing when they start school at the age of six (as they do in Norway). The research is done by postgraduate students in 2003, 2004 and 2005 as a way to investigate and understand children literacy skills when they start school and to discuss how to adjust the further literacy development of each individual. The material has been worked out in a statistic program and gives an overwiew of each child and the whole group. The project will continue as a studentbased research in 2006, but the material (which contains information about 100 children) from the first three years will be analysed by the project leader in the first part of 2006.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
The aim of the project is to find out what children manage in according to reading and writing when they start school at the age of six (as they do in Norway). The research is done by postgraduate students in 2003, 2004 and 2005 as a way to investigate and understand children literacy skills when they start school and to discuss how to adjust the further literacy development of each individual. The material has been worked out in a statistic program and gives an overwiew of each child and the whole group. The project will continue as a studentbased research in 2006, but the material (which contains information about 100 children) from the first three years will be analysed by the project leader in the first part of 2006.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Audhild Nedberg
Prosjektleder
ved UiT Norges arktiske universitet
Toril Fiva
Prosjektdeltaker
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
Marit Krogtoft
Prosjektdeltaker
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1
-
3
av
3
Resultater
Resultater
Kan de mer enn vi tror? Om lese- og skriveferdighet ved skolestart.
Nedberg, Audhild. 2006, Eureka forlag. UIT
Rapport
1
-
1
av
1