Cristin-prosjekt-ID: 404001
Sist endret: 2. november 2016, 12:01

Cristin-prosjekt-ID: 404001
Sist endret: 2. november 2016, 12:01
Prosjekt

Mangfoldspedagogikk - Den flerkulturelle barnehagen, Mangfold i Nordland

prosjektleder

Kristin Anne Østrem Fløtten
ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Religionsvitenskap, religionshistorie

Emneord

Kompetanseutvikling • Barnehage • Samarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. april 2008 Slutt: 31. mai 2010

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mangfoldspedagogikk - Den flerkulturelle barnehagen, Mangfold i Nordland

Sammendrag

NAFO inviterte medio 2006 til prosjektbasert arbeid om og i den flerkulturelle barnehagen. Førskolelærerutdanningen har hatt prosjektledelsen for 'mangfold 2006 - 2010. Den flerkulturelle barnehagen er prosjektets dreiningspunkt. Samarbeidet mellom de ulike aktørene er viktig, både for å kartlegge kunnskap og kompetansebehov. Prosjektet styrker samarbeid og nettverk mellom fylkesmannen, høgskolen og barnehageområdet. Det er i vesentlig grad barnehagens personale og leder som har deltatt . NAFO er den sentrale kunnskapsbanken, både i forhold til prosjektets ide og med kunnskapsoversikt på feltet. I 06/07 deltok fire kommuner og 22 barnehager. I 07/08 deltok seks kommuner og elleve barnehager. Det er samlet et større skriftlig materiale fra 06/07. I 07/08 har vi bestemt at samtlige deltagere skal bidra. Dette skal samles og organiseres av høgskolen, ved Fløtten og Eggen. Denne samlingen og organiseringen innebar skrivestøtte og veiledning for ovennevnte. Deltagernes og foredragholdernes bidrag samles i en publikasjon.

Vitenskapelig sammendrag

NAFO inviterte medio 2006 til prosjektbasert arbeid om og i den flerkulturelle barnehagen. Førskolelærerutdanningen har hatt prosjektledelsen for 'mangfold 2006 - 2010. Den flerkulturelle barnehagen er prosjektets dreiningspunkt. Samarbeidet mellom de ulike aktørene er viktig, både for å kartlegge kunnskap og kompetansebehov. Prosjektet styrker samarbeid og nettverk mellom fylkesmannen, høgskolen og barnehageområdet. Det er i vesentlig grad barnehagens personale og leder som har deltatt . NAFO er den sentrale kunnskapsbanken, både i forhold til prosjektets ide og med kunnskapsoversikt på feltet. I 06/07 deltok fire kommuner og 22 barnehager. I 07/08 deltok seks kommuner og elleve barnehager. Det er samlet et større skriftlig materiale fra 06/07. I 07/08 har vi bestemt at samtlige deltagere skal bidra. Dette skal samles og organiseres av høgskolen, ved Fløtten og Eggen. Denne samlingen og organiseringen innebar skrivestøtte og veiledning for ovennevnte. Deltagernes og foredragholdernes bidrag samles i en publikasjon.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Kristin Anne Østrem Fløtten

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Renate Waltraud Banschbach Eggen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2