Cristin-prosjekt-ID: 404038
Sist endret: 7. november 2013, 08:24

Cristin-prosjekt-ID: 404038
Sist endret: 7. november 2013, 08:24
Prosjekt

Litteratur i engelskundervisning i grunnskolen

prosjektleder

Sonni Inger Jørgine Olsen
ved UiT Norges arktiske universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Engelsk språk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. juni 1999 Slutt: 31. desember 2002

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Litteratur i engelskundervisning i grunnskolen

Sammendrag

Prosjektet tar utgangspunkt i resultater fra andre undersøkelser som viser at ekstensiv lesing kan utvikle ordforrådet i fremmedspråkopplæring (The Fiji Book Flood og andre prosjekter, se Elley 1991). Disse prosjektene har vært gjennomført i regioner der eleven har fått liten eksponering til andre- eller fremmedspråket, med gode resultater i form av økt ordforråd, økt leselyst og bedre forutsetninger for å lære andre fag. Dette prosjektet er tenkt gjennomført på tre nivå i grunnskolen, 4., 7. og 9.klasse, over tre skoleår. Det tas sikte på å bruke bøker som er interessante for den aktuelle aldersgruppa for å motivere elevene til å lese. For de yngste elevene dreier det seg mye om å lese for dem, dele boka med dem, samt å bruke stoffet i forskjellige aktiviteter. Innholdet i boka bestemmer hvilke fag den kan integreres med. For de eldre elevene blir arbeidsmåten gruppelesing og individuell lesing med oppfølgingsaktiviteter, som for eksempel fortelling, dramatisering og skriving av bokanmeldelser. For å måle resultater i utvikling hos de enkelte elevene skal det gjennomføres tester på forhånd og i etterkant der kontrollgrupper også deltar. Disse kontrollgruppene har vanlig undervisning hele skoleåret. Lærerne i grunnskolen møter prosjektansvarlig på høgskolen for planlegging, utarbeidelse av tester og metodisk veiledning.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet tar utgangspunkt i resultater fra andre undersøkelser som viser at ekstensiv lesing kan utvikle ordforrådet i fremmedspråkopplæring (The Fiji Book Flood og andre prosjekter, se Elley 1991). Disse prosjektene har vært gjennomført i regioner der eleven har fått liten eksponering til andre- eller fremmedspråket, med gode resultater i form av økt ordforråd, økt leselyst og bedre forutsetninger for å lære andre fag. Dette prosjektet er tenkt gjennomført på tre nivå i grunnskolen, 4., 7. og 9.klasse, over tre skoleår. Det tas sikte på å bruke bøker som er interessante for den aktuelle aldersgruppa for å motivere elevene til å lese. For de yngste elevene dreier det seg mye om å lese for dem, dele boka med dem, samt å bruke stoffet i forskjellige aktiviteter. Innholdet i boka bestemmer hvilke fag den kan integreres med. For de eldre elevene blir arbeidsmåten gruppelesing og individuell lesing med oppfølgingsaktiviteter, som for eksempel fortelling, dramatisering og skriving av bokanmeldelser. For å måle resultater i utvikling hos de enkelte elevene skal det gjennomføres tester på forhånd og i etterkant der kontrollgrupper også deltar. Disse kontrollgruppene har vanlig undervisning hele skoleåret. Lærerne i grunnskolen møter prosjektansvarlig på høgskolen for planlegging, utarbeidelse av tester og metodisk veiledning.

Tittel

Using children's books in the English Foreign Language classroom

prosjektdeltakere

prosjektleder

Sonni Inger Jørgine Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Happy Families are Cool! Using children’s books in the EFL classroom with 12-year-old learners.

Olsen, Sonni. 2001, Second Annual International Seminar on Teaching English to Young Learners. UITVitenskapelig foredrag

Engelske barnebøker i klasserommet. Rapport fra et prosjekt i 4. klasse.

Olsen, Sonni. 2001, utenTitteltekst. UITPopulærvitenskapelig foredrag

Winnie the Witch and international solidarity: The role of children's books as tools for learning.

Olsen, Sonni. 2001, First Annual International Seminar on Teaching English to Young Learners. UITVitenskapelig foredrag
1 - 4 av 4