Sammendrag
Prosjektet tar utgangspunkt i resultater fra andre undersøkelser som viser at
ekstensiv lesing kan utvikle ordforrådet i fremmedspråkopplæring (The Fiji
Book Flood og andre prosjekter, se Elley 1991). Disse prosjektene har vært
gjennomført i regioner der eleven har fått liten eksponering til andre- eller
fremmedspråket, med gode resultater i form av økt ordforråd, økt leselyst og
bedre forutsetninger for å lære andre fag.
Dette prosjektet er tenkt gjennomført på tre nivå i grunnskolen, 4., 7. og
9.klasse, over tre skoleår. Det tas sikte på å bruke bøker som er interessante
for den aktuelle aldersgruppa for å motivere elevene til å lese. For de yngste
elevene dreier det seg mye om å lese for dem, dele boka med dem, samt å bruke
stoffet i forskjellige aktiviteter. Innholdet i boka bestemmer hvilke fag den
kan integreres med. For de eldre elevene blir arbeidsmåten gruppelesing og
individuell lesing med oppfølgingsaktiviteter, som for eksempel fortelling,
dramatisering og skriving av bokanmeldelser. For å måle resultater i utvikling
hos de enkelte elevene skal det gjennomføres tester på forhånd og i etterkant
der kontrollgrupper også deltar. Disse kontrollgruppene har vanlig
undervisning hele skoleåret. Lærerne i grunnskolen møter prosjektansvarlig på
høgskolen for planlegging, utarbeidelse av tester og metodisk veiledning.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet tar utgangspunkt i resultater fra andre undersøkelser som viser at
ekstensiv lesing kan utvikle ordforrådet i fremmedspråkopplæring (The Fiji
Book Flood og andre prosjekter, se Elley 1991). Disse prosjektene har vært
gjennomført i regioner der eleven har fått liten eksponering til andre- eller
fremmedspråket, med gode resultater i form av økt ordforråd, økt leselyst og
bedre forutsetninger for å lære andre fag.
Dette prosjektet er tenkt gjennomført på tre nivå i grunnskolen, 4., 7. og
9.klasse, over tre skoleår. Det tas sikte på å bruke bøker som er interessante
for den aktuelle aldersgruppa for å motivere elevene til å lese. For de yngste
elevene dreier det seg mye om å lese for dem, dele boka med dem, samt å bruke
stoffet i forskjellige aktiviteter. Innholdet i boka bestemmer hvilke fag den
kan integreres med. For de eldre elevene blir arbeidsmåten gruppelesing og
individuell lesing med oppfølgingsaktiviteter, som for eksempel fortelling,
dramatisering og skriving av bokanmeldelser. For å måle resultater i utvikling
hos de enkelte elevene skal det gjennomføres tester på forhånd og i etterkant
der kontrollgrupper også deltar. Disse kontrollgruppene har vanlig
undervisning hele skoleåret. Lærerne i grunnskolen møter prosjektansvarlig på
høgskolen for planlegging, utarbeidelse av tester og metodisk veiledning.
Vis fullstendig beskrivelse