Cristin-prosjekt-ID: 404067
Sist endret: 7. november 2013, 10:24

Cristin-prosjekt-ID: 404067
Sist endret: 7. november 2013, 10:24
Prosjekt

Nyetablert ungdomsskole som samhandlingsarena for utvikling av god praksis

prosjektleder

Halvor Hoveid
ved UiT Norges arktiske universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk

Emneord

Lærerutdanning • Språkbruk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 20. august 2003 Slutt: 1. mars 2006

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Nyetablert ungdomsskole som samhandlingsarena for utvikling av god praksis

Sammendrag

Prøveprosjektet er rettet mot en tredjeklasse i lærerutdanningen. Klassen skal deles opp i grupper som knyttes opp mot hver sin klasse og hvert sitt lærerteam på Sandfallet ungdomsskole. Sandfallet ungdomsskole er ny, 3 paralleller, med oppstart skoleåret 2003/04. Lærerne vil i all hovedsak rekrutteres fra Alta ungdomsskole. Det er en deling av den som er grunnlaget for Sandfallet ungdomsskole. Lærerne må aktivt søke seg dit og tilsettes på grunnlag av en plattform som forutsetter praksisopplæring og forpliktende skoleutvikling. Det vil kunne gi alle parter reelle muligheter til å utvikle et godt felles fagspråk. Rektor ved Sandfallet ungdomsskole, Knut Ingar Olsen og skoleeier, Alta kommune, har vært med på å legge disse premissene. (Se vedlagte notat fra Asbjørn Volden, Oppvekstkontoret i Alta kommune) Dette er et perspektiv som er knyttet opp mot språkbruk. Vi tror språkbruk er viktig fordi det er mediet for alt som er mellom oss, for skaping og bevaring av relasjonene. Samtidig er det i språkbruk at vi koordinerer våre ideer, idealer, planer, handlinger og vurderinger slik at vi blir oss selv. Språkbruken skaper både sammenhengen med de andre og sammenhengen i meg selv. Vi tror derfor at det blir viktig for hver enkelt av de aktør som forholder seg til dagens og morgendagens skole at de utvikler et språk om det de gjør og det de ønsker å gjøre. Dette språket skal ikke være idealistisk, men konkret og refererende i forhold til den hverdag der vi opplever og handler. Dersom vi turde ta i bruk et slikt konkret språk om det vi virkelig prøver å gjøre og deretter tør å vurdere det vi virkelig har gjort, ville vi kunne gi hverandre styrke til å bygge opp en praksis som vi hadde erfart som troverdig og som dermed kunne oppfattes som realistisk. Et slikt språk om skolens virksomhet kan ikke være et privat språk. Det må være et språk som vokser frem fra samhandling mellom elever, lærere, rektor, lærerstudenter og lærerutdannere. Og aller helst skulle representanter innenfor alle disse gruppene være villige til å legge sin praksis frem til utforsking og drøfting. Og fellesskapet av aktører og språkbrukere skulle være så rause med hverandre at vi visste at vi ville vokse på denne åpenheten, bygge opp noe felles, og ikke rive hverandre ned i kamp og utrygghet. I tråd med dette perspektivet ønsker vi å skape en arena for at studenter skal få utvikle sin yrkesrettede språkbruk i samspill med skolens elever og lærere og i samspill med sine fagdidaktiske og pedagogiske lærere. Er det mulig å skape en slik arena som samtidig bidrar til bedre samhandling mellom skolen og lærerutdanningen og som også kan ha et potensiale for endrings- og utviklingskompetanse i skolen?

Vitenskapelig sammendrag

Prøveprosjektet er rettet mot en tredjeklasse i lærerutdanningen. Klassen skal deles opp i grupper som knyttes opp mot hver sin klasse og hvert sitt lærerteam på Sandfallet ungdomsskole. Sandfallet ungdomsskole er ny, 3 paralleller, med oppstart skoleåret 2003/04. Lærerne vil i all hovedsak rekrutteres fra Alta ungdomsskole. Det er en deling av den som er grunnlaget for Sandfallet ungdomsskole. Lærerne må aktivt søke seg dit og tilsettes på grunnlag av en plattform som forutsetter praksisopplæring og forpliktende skoleutvikling. Det vil kunne gi alle parter reelle muligheter til å utvikle et godt felles fagspråk. Rektor ved Sandfallet ungdomsskole, Knut Ingar Olsen og skoleeier, Alta kommune, har vært med på å legge disse premissene. (Se vedlagte notat fra Asbjørn Volden, Oppvekstkontoret i Alta kommune) Dette er et perspektiv som er knyttet opp mot språkbruk. Vi tror språkbruk er viktig fordi det er mediet for alt som er mellom oss, for skaping og bevaring av relasjonene. Samtidig er det i språkbruk at vi koordinerer våre ideer, idealer, planer, handlinger og vurderinger slik at vi blir oss selv. Språkbruken skaper både sammenhengen med de andre og sammenhengen i meg selv. Vi tror derfor at det blir viktig for hver enkelt av de aktør som forholder seg til dagens og morgendagens skole at de utvikler et språk om det de gjør og det de ønsker å gjøre. Dette språket skal ikke være idealistisk, men konkret og refererende i forhold til den hverdag der vi opplever og handler. Dersom vi turde ta i bruk et slikt konkret språk om det vi virkelig prøver å gjøre og deretter tør å vurdere det vi virkelig har gjort, ville vi kunne gi hverandre styrke til å bygge opp en praksis som vi hadde erfart som troverdig og som dermed kunne oppfattes som realistisk. Et slikt språk om skolens virksomhet kan ikke være et privat språk. Det må være et språk som vokser frem fra samhandling mellom elever, lærere, rektor, lærerstudenter og lærerutdannere. Og aller helst skulle representanter innenfor alle disse gruppene være villige til å legge sin praksis frem til utforsking og drøfting. Og fellesskapet av aktører og språkbrukere skulle være så rause med hverandre at vi visste at vi ville vokse på denne åpenheten, bygge opp noe felles, og ikke rive hverandre ned i kamp og utrygghet. I tråd med dette perspektivet ønsker vi å skape en arena for at studenter skal få utvikle sin yrkesrettede språkbruk i samspill med skolens elever og lærere og i samspill med sine fagdidaktiske og pedagogiske lærere. Er det mulig å skape en slik arena som samtidig bidrar til bedre samhandling mellom skolen og lærerutdanningen og som også kan ha et potensiale for endrings- og utviklingskompetanse i skolen?

prosjektdeltakere

prosjektleder

Halvor Hoveid

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

1 - 2 av 2