Sammendrag
Tema: Tekstpluralitet og identitet i KRL-faget
Spørsmålsstilling: Hvordan bruker elevene tekstpluraliteten i
KRL-faget når de arbeider med sin religiøse og livssynsmessige
identitet?
Evalueringsprosjektet er et totrinns følgeforskningsprosjekt: 1.trinn
består av utarbeiding av teorigrunnlag. Teorigrunnlaget integrerer
sentral teori fra ulike fagtradisjoner, bl.a. identitets- og fortellingsteori
og sosialiserings- og livstolkingsteori. Det inkluderer også en kombinert
analysemodell for analyse av både elev-tekster og -tegninger.
2.trinn består av gjennomføring av en empirisk
og kvalitativt fortolkende undersøkelse blant grunnskolens
mellomtrinnselever, med bakgrunn i teorigrunnlaget utviklet under trinn 1.
Resultatet av undersøkelsen vil gi fundament for en validitetsvurdering
av hypotesedannelsen i teorigrunnlaget, og skaffe ny og utvidet
kunnskap om elevers religiøse og livssynsmessige identitetsutvikling i en
plural kontekst. Planlagte
aktiviteter: - Samarbeid med
to-tre mellomtrinnsklasser i grunnskolen over 1 - 1 ½ år.
- Innsamling av tekster og
bildemateriale som elevene produserer i møte med tekstene i KRL-faget i
denne tiden. - Analyse av elevarbeidene med fokus på
spørsmålet: Hvilke tekster bruker elevene - og hvordan bruker de dem - når
de skal gi uttrykk for sin oppfatning av det hellige eller Gud? Bruker de
andre tradisjoners tekster annerledes enn tekstene fra egen
tradisjon? - Formidling av resultatene gjennom en forskningsrapport og en
fagbok med målgruppe lærere og studenter.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Tema: Tekstpluralitet og identitet i KRL-faget
Spørsmålsstilling: Hvordan bruker elevene tekstpluraliteten i
KRL-faget når de arbeider med sin religiøse og livssynsmessige
identitet?
Evalueringsprosjektet er et totrinns følgeforskningsprosjekt: 1.trinn
består av utarbeiding av teorigrunnlag. Teorigrunnlaget integrerer
sentral teori fra ulike fagtradisjoner, bl.a. identitets- og fortellingsteori
og sosialiserings- og livstolkingsteori. Det inkluderer også en kombinert
analysemodell for analyse av både elev-tekster og -tegninger.
2.trinn består av gjennomføring av en empirisk
og kvalitativt fortolkende undersøkelse blant grunnskolens
mellomtrinnselever, med bakgrunn i teorigrunnlaget utviklet under trinn 1.
Resultatet av undersøkelsen vil gi fundament for en validitetsvurdering
av hypotesedannelsen i teorigrunnlaget, og skaffe ny og utvidet
kunnskap om elevers religiøse og livssynsmessige identitetsutvikling i en
plural kontekst. Planlagte
aktiviteter: - Samarbeid med
to-tre mellomtrinnsklasser i grunnskolen over 1 - 1 ½ år.
- Innsamling av tekster og
bildemateriale som elevene produserer i møte med tekstene i KRL-faget i
denne tiden. - Analyse av elevarbeidene med fokus på
spørsmålet: Hvilke tekster bruker elevene - og hvordan bruker de dem - når
de skal gi uttrykk for sin oppfatning av det hellige eller Gud? Bruker de
andre tradisjoners tekster annerledes enn tekstene fra egen
tradisjon? - Formidling av resultatene gjennom en forskningsrapport og en
fagbok med målgruppe lærere og studenter.
Vis fullstendig beskrivelse