Cristin-prosjekt-ID: 404182
Sist endret: 23. november 2013, 17:42

Cristin-prosjekt-ID: 404182
Sist endret: 23. november 2013, 17:42
Prosjekt

Utprøving av mappevurdering som eksamensform ved grunnutdanning i sykepleie og videreutdanning i psykisk helserabeid

prosjektleder

Sevald Høye
ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap ved Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Emneord

Læring • Mappevurdering

Tidsramme

Avsluttet
Start: 22. mars 2002 Slutt: 31. mars 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utprøving av mappevurdering som eksamensform ved grunnutdanning i sykepleie og videreutdanning i psykisk helserabeid

Sammendrag

Prosjektet tar sikte på å stimulere til jevn studieaktivitet i hele studieløpet, hvor studentene får best mulig utbytte av studiene og hvor det blir samsvar mellom teoretiske og prakstiske studier. Resultatmålet for prosjektet: at det blir innført ny eksamensform som ivaretar studentenes læring foran vektlegging av ensidig formidling og undervisning. Aktuelle effektmål med prosjektet: at flest mulig studenter gjennomfører studiet på normert tid, at studentene dyktiggjør seg i skriftlig formulering, at studentene har varierende studieaktiviteter med jevn ukentlig studieinnsats og at studentene får erfaring med ulike gruppeprosesser. Konkret vil kull 113 i 2. studieenhet ved grunnutdanning i sykepleie (Elverums-, Tynset- og Kongsvingerklassen)og kull 6 ved videreutdanning i psykisk helsearbeid høsten 2002 prøve ut problembaserte studieoppgaver og mappevurdering som alternativ til ordinær skoleeksamen.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet tar sikte på å stimulere til jevn studieaktivitet i hele studieløpet, hvor studentene får best mulig utbytte av studiene og hvor det blir samsvar mellom teoretiske og prakstiske studier. Resultatmålet for prosjektet: at det blir innført ny eksamensform som ivaretar studentenes læring foran vektlegging av ensidig formidling og undervisning. Aktuelle effektmål med prosjektet: at flest mulig studenter gjennomfører studiet på normert tid, at studentene dyktiggjør seg i skriftlig formulering, at studentene har varierende studieaktiviteter med jevn ukentlig studieinnsats og at studentene får erfaring med ulike gruppeprosesser. Konkret vil kull 113 i 2. studieenhet ved grunnutdanning i sykepleie (Elverums-, Tynset- og Kongsvingerklassen)og kull 6 ved videreutdanning i psykisk helsearbeid høsten 2002 prøve ut problembaserte studieoppgaver og mappevurdering som alternativ til ordinær skoleeksamen.

Tittel

Portfolio as a learning and examination form. An intervention in a nursing education programme at baccalaureate level and advanced level in psychiatric health education.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Sevald Høye

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Høgskolen i Innlandet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Erfaring med mappevurdering fra HSE.

Moldjord, Wenke. 2003, Fagmøte i Høgskolen i Hedmark. HINNPoster
1 - 2 av 2