Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
404288
Sist endret:
2. desember 2013, 12:17
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
404288
Sist endret:
2. desember 2013, 12:17
Prosjekt
"Refleksjoner over religiøs og livssynsmessig pluralitet i det flerkulturelle klasserommet", delprosjekt under prosjektet "Lærerutdanning som del av multikulturell nasjonsbygging: En interdisiplinær tilnærming"
prosjektleder
prosjektleder
Sidsel Lied
ved Institutt for humanistiske fag ved Høgskolen i Innlandet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Institutt for humanistiske fag ved Høgskolen i Innlandet
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Teologi og religionsvitenskap
Emneord
Pluralitet
Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon
hihm.no sidsel.lied
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. august 2004
Slutt:
31. desember 2006
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Engelsk
Tittel
"Refleksjoner over religiøs og livssynsmessig pluralitet i det flerkulturelle klasserommet", delprosjekt under prosjektet "Lærerutdanning som del av multikulturell nasjonsbygging: En interdisiplinær tilnærming"
Sammendrag
Prosjektet har to mål: 1. Å vinne innsikt i hvordan elever i religiøse livssynsskoler brukerfortellinger fra ulike religioner og livssyn i identitetsarbeidet sitt, sammenlignet med elever i norsk offentlig grunnskole. 2. Å finne ut hva som skjer med lærerstudenters multikulturelle og multireligiøse bevissthet når en viktig del av deres KRL-studier består av å analysere og tolke ytringer fra elever i møte med religiøs og livssynsmessig pluralitet
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet har to mål: 1. Å vinne innsikt i hvordan elever i religiøse livssynsskoler brukerfortellinger fra ulike religioner og livssyn i identitetsarbeidet sitt, sammenlignet med elever i norsk offentlig grunnskole. 2. Å finne ut hva som skjer med lærerstudenters multikulturelle og multireligiøse bevissthet når en viktig del av deres KRL-studier består av å analysere og tolke ytringer fra elever i møte med religiøs og livssynsmessig pluralitet
Vis
fullstendig beskrivelse
Tittel
"Reflections on Religious and Philosophical Plurality in the Multicultural Classroom", part of the project "Teacher Education as a Part of Multicultural Nation Building: An Interdisciplinary Approach"
Sammendrag
The project has two main purposes: 1. Gain insight in how pupils in private religious elementary schools use narratives from different religions and world views in their identity-work, compared to pupils in public elementary schools. 2. Find out what happens to teacher students' multicultural and multireligious awareness, when a significant part of their KRL-studies consists of analysing and interpreting utterances from pupils meeting religious and philosophical plurality
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
The project has two main purposes: 1. Gain insight in how pupils in private religious elementary schools use narratives from different religions and world views in their identity-work, compared to pupils in public elementary schools. 2. Find out what happens to teacher students' multicultural and multireligious awareness, when a significant part of their KRL-studies consists of analysing and interpreting utterances from pupils meeting religious and philosophical plurality
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Sidsel Lied
Prosjektleder
ved Institutt for humanistiske fag ved Høgskolen i Innlandet
1
-
1
av
1
Resultater
Resultater
Forberedt respons til professor Robert Jacksons paper Integrating Religious Education within a Social Studies Framework: The Interpretive Approach.
Lied, Sidsel. 2010, Social Science Didactics. HINN
Vitenskapelig foredrag
Students in Research.
Lied, Sidsel. 2010, International Seminar on Religious Educations and Values (ISREV) XVII. HINN
Vitenskapelig foredrag
RLE-faget og dobbeltsidig kvalitativ differensiering.
Lied, Sidsel; Engen, Thor Ola. 2010, Tapir Akademisk Forlag. HINN
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Sheltered from plurality.
Lied, Sidsel. 2009, Waxmann Verlag. HINN
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tolking av elevytringer med fokus på metode.
Lied, Sidsel. 2008, utenTitteltekst. HINN
Vitenskapelig foredrag
1
-
5
av
23
|
Neste
|
Siste »