Sammendrag
Voksne funksjonshemmedes læring,
skandinavisk innsats i takt eller utakt
- en kartlegging i innovativt perspektiv 2004-200
Prosjektet er et skandinavisk samarbeid mellom Forstandersamrådet i Danmark,
Interesseorganisasjonen for KommunalVoksenopplæring i Norge (IKVO) og
Riksföreningen Särvuxpedagogerna (Särvux) i Sverige
Prosjektet har et innovativt perspektiv. Målet er å kunne bidra til et
kvalitativt bedre tilbud til voksne funksjonshemmede i Skandinavia gjennom en
kartlegging av organisatoriske og pedagogiske likheter og ulikheter i
spesialundervisningen i Sverige, Danmark og Norge. Dagens skandinaviske
spesialundervisningstilbud til voksne funksjonshemmede skal analyseres opp mot
brukernes behov, slik at mulige veivalg for endringer og videre utvikling
kan skisseres.
Områdene som skal kartlegges er følgende
• Historisk bakgrunn
• Lovgrunnlag, finansiering, organisering, målgrupper, formelle og faglige krav
til de tilsatte
• Pedagogisk idégrunnlag, planverk, innhold, metoder
• Utviklingsretning og innovasjonsmulighete
Dette er en nettbasert kvantitativ undersøkelse. Metodisk er det valgt et
design som vil gi grunnlag både for kartlegging og analyse, også analyse i
dybden. Det legges opp til en metodetriangulering hvor det først foretas
dokumentstudier i forhold til lovverk og historiske kilder, deretter vil det
blir en kvantitativ nettsurvey-undersøkelse for å få et overblikk over de
organisatoriske og formelle faglige forhold. Tilslutt vil det i samarbeid med
de skandinaviske organisasjonene bli foretatt et utvalg av skoler hvor det vil
bli foretatt case studies.
Undersøkelsens resultater skal formidles til brukere, beslutningstagere, ledere
og faglig tilsatte som er involvert i undervisningen av voksne
funksjonshemmede. Fagmiljøer som arbeider med forskning og utdanning av
relevant fagpersonale er også mål for formidling. I prosjektets innovativt
perspektiv er det av avgjørende betydning at de resultater som skal formidles
ikke bare er forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter, men at de også har
som siktemål å kunne
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Voksne funksjonshemmedes læring,
skandinavisk innsats i takt eller utakt
- en kartlegging i innovativt perspektiv 2004-200
Prosjektet er et skandinavisk samarbeid mellom Forstandersamrådet i Danmark,
Interesseorganisasjonen for KommunalVoksenopplæring i Norge (IKVO) og
Riksföreningen Särvuxpedagogerna (Särvux) i Sverige
Prosjektet har et innovativt perspektiv. Målet er å kunne bidra til et
kvalitativt bedre tilbud til voksne funksjonshemmede i Skandinavia gjennom en
kartlegging av organisatoriske og pedagogiske likheter og ulikheter i
spesialundervisningen i Sverige, Danmark og Norge. Dagens skandinaviske
spesialundervisningstilbud til voksne funksjonshemmede skal analyseres opp mot
brukernes behov, slik at mulige veivalg for endringer og videre utvikling
kan skisseres.
Områdene som skal kartlegges er følgende
• Historisk bakgrunn
• Lovgrunnlag, finansiering, organisering, målgrupper, formelle og faglige krav
til de tilsatte
• Pedagogisk idégrunnlag, planverk, innhold, metoder
• Utviklingsretning og innovasjonsmulighete
Dette er en nettbasert kvantitativ undersøkelse. Metodisk er det valgt et
design som vil gi grunnlag både for kartlegging og analyse, også analyse i
dybden. Det legges opp til en metodetriangulering hvor det først foretas
dokumentstudier i forhold til lovverk og historiske kilder, deretter vil det
blir en kvantitativ nettsurvey-undersøkelse for å få et overblikk over de
organisatoriske og formelle faglige forhold. Tilslutt vil det i samarbeid med
de skandinaviske organisasjonene bli foretatt et utvalg av skoler hvor det vil
bli foretatt case studies.
Undersøkelsens resultater skal formidles til brukere, beslutningstagere, ledere
og faglig tilsatte som er involvert i undervisningen av voksne
funksjonshemmede. Fagmiljøer som arbeider med forskning og utdanning av
relevant fagpersonale er også mål for formidling. I prosjektets innovativt
perspektiv er det av avgjørende betydning at de resultater som skal formidles
ikke bare er forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter, men at de også har
som siktemål å kunne
Vis fullstendig beskrivelse