Sammendrag
Prosjektet tilpasset opplæring og pedagogisk praksis skal drives i et nært
samarbeid mellom Høgskolen i Hedmark og skoleeiere. Det er organisert som en
paraply med fem underprosjekter som tar opp i seg ulike problemstillinger
relatert til tilpasset opplæring. Hovedproblemstillingen i prosjektet er
relatert til i hvilken grad ulike forhold i den pedagogiske praksis og
læringsmiljøet i skolen kan bidra til en realisering av en tilpasset
opplæring, og hvordan kan skolen kan iverksette og opprettholde en slik
praksis. Delprosjektene er knyttet til områdene; undervisning og
læringsutbytte, kollegabasert veiledning, elevvurdering, læreren som leder og
samarbeid med minoritetsspråklige foreldre.
Utgangspunktet for FoU-prosjektet er et nasjonalt utviklingsarbeid i ca. 100
grunnskoler fra skolestart høsten 2006. Høgskolen i Hedmark skal foreta en
evaluering av arbeidet i disse skolene, og vil knytte dette FoU-prosjektet til
denne evalueringen for å anvende praksisfeltet og evalueringsresultatene som
grunnlag for FoU-arbeidet. Det er i stor grad lagt opp til at det er skolene
og lærerne som skal analysere seg fram til de utfordringene de selv står
ovenfor og iverksette de aktuelle endringstiltakene. Forskerne ved høgskolen
vil både observere og delta i disse utviklingsprosessene i skolen.
I prosjektet vil det bli lagt vekt på å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om
tilpasset opplæring med særlig vekt på forholdet mellom den pedagogiske
innsatsen i skolen og elevenes sosiale og faglige utvikling. Dette skal bidra
til å styrke kvaliteten i grunnopplæringen og gjennom dette også bidra til
praktisk anvendelse av forskningsresultatene i skolen. I prosjektet skal det
videre anvendes prinsipper for endringsarbeid i skolene som har til hensikt å
utvikle lærende organisasjonskulturer i skolen. Gjennom prosjektet tas det
også sikte på å heve FoU-kompetansen ved høgskolen og hos studentene og slik
kunne bidra til en mer forskningsbasert undervisning i lærerutdanningen.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet tilpasset opplæring og pedagogisk praksis skal drives i et nært
samarbeid mellom Høgskolen i Hedmark og skoleeiere. Det er organisert som en
paraply med fem underprosjekter som tar opp i seg ulike problemstillinger
relatert til tilpasset opplæring. Hovedproblemstillingen i prosjektet er
relatert til i hvilken grad ulike forhold i den pedagogiske praksis og
læringsmiljøet i skolen kan bidra til en realisering av en tilpasset
opplæring, og hvordan kan skolen kan iverksette og opprettholde en slik
praksis. Delprosjektene er knyttet til områdene; undervisning og
læringsutbytte, kollegabasert veiledning, elevvurdering, læreren som leder og
samarbeid med minoritetsspråklige foreldre.
Utgangspunktet for FoU-prosjektet er et nasjonalt utviklingsarbeid i ca. 100
grunnskoler fra skolestart høsten 2006. Høgskolen i Hedmark skal foreta en
evaluering av arbeidet i disse skolene, og vil knytte dette FoU-prosjektet til
denne evalueringen for å anvende praksisfeltet og evalueringsresultatene som
grunnlag for FoU-arbeidet. Det er i stor grad lagt opp til at det er skolene
og lærerne som skal analysere seg fram til de utfordringene de selv står
ovenfor og iverksette de aktuelle endringstiltakene. Forskerne ved høgskolen
vil både observere og delta i disse utviklingsprosessene i skolen.
I prosjektet vil det bli lagt vekt på å utvikle ny forskningsbasert kunnskap om
tilpasset opplæring med særlig vekt på forholdet mellom den pedagogiske
innsatsen i skolen og elevenes sosiale og faglige utvikling. Dette skal bidra
til å styrke kvaliteten i grunnopplæringen og gjennom dette også bidra til
praktisk anvendelse av forskningsresultatene i skolen. I prosjektet skal det
videre anvendes prinsipper for endringsarbeid i skolene som har til hensikt å
utvikle lærende organisasjonskulturer i skolen. Gjennom prosjektet tas det
også sikte på å heve FoU-kompetansen ved høgskolen og hos studentene og slik
kunne bidra til en mer forskningsbasert undervisning i lærerutdanningen.
Vis fullstendig beskrivelse