Sammendrag
LP-modellen er ikke en pedagogisk metode eller arbeidsmåte som skal anvendes
direkte i opplæringen. LP-modellen er en analysemodell som skal anvendes av
lærere for å finne fram til hensiktsmessige pedagogiske tiltak på de
utfordringene som finnes i skolehverdagen. Det er en modell for pedagogisk
analyse der hensikten er å få en eksplisitt forståelse av de faktorer som
utløser, påvirker og opprettholder atferds- og læringsproblemer i skolen.
Fokus rettes på de konkrete situasjoner i skolen og på de faktorer som
opprettholder problemene. I dette ligger det at læreren også skal ha fokus på
seg selv og sin egen undervisning. På dette grunnlaget kan det så gjennom bruk
av modellen utvikles og gjennomføres tiltak og strategier som bidrar til at
utfordringene blir mindre og elevenes læringsutbytte bedre.
I tillegg til analysemodellen ligger det i LP-modellen en rekke bestemte
arbeidsprinsipper og implementeringsstrategier. Et viktig prinsipp for
LP-modellen er at den skal være skoleomfattende. Det vil si at alle lærerne og
ledelsen i den enkelte skole skal involveres i arbeidet med modellen, og det
skal også være en egen prosjektorganisering i skolene. Videre skal alle
lærerne arbeide regelmessig i egne lærergrupper der analysemodellen skal
anvendes systematisk på de utfordringer de står ovenfor i sin egen pedagogiske
praksis. Disse lærergruppene skal også motta veiledning. Det er i modellen
også lagt opp til spesifikk opplæring eller kompetanseheving som alle lærere,
skoleledere og veiledere skal gjennomgå. Det er Lillegården kompetansesenter
som driver opplæring og implementering.
Høgskolen i Hedmark evaluerer LP-prosjektene. Evalueringen foregår slik at hver
skole kartlegges før prosjektet settes i gang, og mot slutten av
prosjektperioden på 2 år. Gjennom dette vil de enkelte skolene få
tilbakemelding på hvordan de ligger an og utvikler seg i forhold til snittet
av andre skoler som er med i prosjektet.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
LP-modellen er ikke en pedagogisk metode eller arbeidsmåte som skal anvendes
direkte i opplæringen. LP-modellen er en analysemodell som skal anvendes av
lærere for å finne fram til hensiktsmessige pedagogiske tiltak på de
utfordringene som finnes i skolehverdagen. Det er en modell for pedagogisk
analyse der hensikten er å få en eksplisitt forståelse av de faktorer som
utløser, påvirker og opprettholder atferds- og læringsproblemer i skolen.
Fokus rettes på de konkrete situasjoner i skolen og på de faktorer som
opprettholder problemene. I dette ligger det at læreren også skal ha fokus på
seg selv og sin egen undervisning. På dette grunnlaget kan det så gjennom bruk
av modellen utvikles og gjennomføres tiltak og strategier som bidrar til at
utfordringene blir mindre og elevenes læringsutbytte bedre.
I tillegg til analysemodellen ligger det i LP-modellen en rekke bestemte
arbeidsprinsipper og implementeringsstrategier. Et viktig prinsipp for
LP-modellen er at den skal være skoleomfattende. Det vil si at alle lærerne og
ledelsen i den enkelte skole skal involveres i arbeidet med modellen, og det
skal også være en egen prosjektorganisering i skolene. Videre skal alle
lærerne arbeide regelmessig i egne lærergrupper der analysemodellen skal
anvendes systematisk på de utfordringer de står ovenfor i sin egen pedagogiske
praksis. Disse lærergruppene skal også motta veiledning. Det er i modellen
også lagt opp til spesifikk opplæring eller kompetanseheving som alle lærere,
skoleledere og veiledere skal gjennomgå. Det er Lillegården kompetansesenter
som driver opplæring og implementering.
Høgskolen i Hedmark evaluerer LP-prosjektene. Evalueringen foregår slik at hver
skole kartlegges før prosjektet settes i gang, og mot slutten av
prosjektperioden på 2 år. Gjennom dette vil de enkelte skolene få
tilbakemelding på hvordan de ligger an og utvikler seg i forhold til snittet
av andre skoler som er med i prosjektet.
Vis fullstendig beskrivelse