Cristin-prosjekt-ID: 404569
Sist endret: 11. desember 2014, 13:33

Cristin-prosjekt-ID: 404569
Sist endret: 11. desember 2014, 13:33
Prosjekt

Dataspillets estetikk: innganger til spillopplevelser.En studie av dataspillmediets estetikk, med særlig orientering om medietsaudiovisuelle virkemidler

prosjektleder

Hans Kristian Strandstuen Rustad
ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Medievitenskap og journalistikk • Filmvitenskap

Emneord

Estetikk • Dataspill

Tidsramme

Avsluttet
Start: 24. august 2009 Slutt: 24. august 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Dataspillets estetikk: innganger til spillopplevelser.En studie av dataspillmediets estetikk, med særlig orientering om medietsaudiovisuelle virkemidler

Sammendrag

Dataspillets audiovisuelle uttrykk er det første som møter deg når du slår på et spill, og dette uttrykket formidler og former mange av de andre estetiske virkemidlene et dataspill har. Det audiovisuelle uttrykket er en viktig premissleverandør for spillopplevelsen en spiller måtte ha, men på grunn av mediets mangeartethet vil det være snakk om et vell av ulike typer opplevelser. Avhandlingen ønsker å se hva slags opplevelser dataspill kan tilby basert på hvordan de audiovisuelle virkemidlene samspiller med andre estetiske virkemidler i et utvalg spillsjangre.

Vitenskapelig sammendrag

Dataspillets audiovisuelle uttrykk er det første som møter deg når du slår på et spill, og dette uttrykket formidler og former mange av de andre estetiske virkemidlene et dataspill har. Det audiovisuelle uttrykket er en viktig premissleverandør for spillopplevelsen en spiller måtte ha, men på grunn av mediets mangeartethet vil det være snakk om et vell av ulike typer opplevelser. Avhandlingen ønsker å se hva slags opplevelser dataspill kan tilby basert på hvordan de audiovisuelle virkemidlene samspiller med andre estetiske virkemidler i et utvalg spillsjangre.

Tittel

Video game aesthetics: entries to player experiences

Sammendrag

Video game's audio-visual expression is the first thing that greets you when you turn on a game, and this expression conveys and shapes many of the other aesthetic means a video game has. The audio-visual expression is an important element in creating different experiences a player may have, but because of the diverse elements there are a wealth of different experiences. The thesis analyses different kind experiences that a video games offers based on how the audio-visual elements shapes theses experiences in combination with other aesthetic element in different game genres.

Vitenskapelig sammendrag

Video game's audio-visual expression is the first thing that greets you when you turn on a game, and this expression conveys and shapes many of the other aesthetic means a video game has. The audio-visual expression is an important element in creating different experiences a player may have, but because of the diverse elements there are a wealth of different experiences. The thesis analyses different kind experiences that a video games offers based on how the audio-visual elements shapes theses experiences in combination with other aesthetic element in different game genres.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Hans Kristian Strandstuen Rustad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet

Sara Brinch

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2